RACIAL AND GENDER INEQUALITIES AMONG TEACHERS IN THE STATE NETWORK OF BASIC EDUCATION IN CEARÁ DURING THE PANDEMIC

Authors

  • Márcio Kleber de Morais Pessoa UERN
  • Manoel Moreira de Sousa Neto SEDUC-CE

Keywords:

Emergency remote teaching, Teaching work, Racial inequality, Gender inequality

Abstract

The text aims to understand to what extent the characteristics of emergency distance learning, during the pandemic, contributed to scenarios of racial and gender inequalities among teachers in the state network of Ceará. A self-administered survey was carried out with 277 teachers between April and May 2021. The collected data were analyzed by dividing the research subjects into four categories: white woman, white man, black woman and black man. The information was analyzed using the PSPP statistical software. Some results were: there is intense inequality between the mixed categories of “race” and gender, with a disadvantage for women and blacks in most of the scenarios studied. Working conditions in emergency remote teaching have been modified and new technological resources have been included in teachers' routines, which has generated new demands and charges: work and rest hours have been relativized, mainly due to the use of instant messaging applications. This scenario generated greater illness among the subjects.

Author Biographies

Márcio Kleber de Morais Pessoa, UERN

Sociólogo, doutor em Sociologia e Professor Adjunto da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1371-5481. E-mail: mkpceara@hotmail.com.

Manoel Moreira de Sousa Neto, SEDUC-CE

Secretaria de Educação Básica do Ceará. Sociólogo, doutor em Sociologia e Professor da Educação Básica na Rede Estadual do Ceará. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2548-1966. E-mail: manoelneto81@hotmail.com

References

AGUIAR, Neuma. Patriarcado, sociedade e patrimonialismo. In: Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 15, n. 2, 2000.

ARAÚJO, Tânia; GODINHO, Tiana; REIS, Eduardo dos; ALMEIDA, Maura de. Diferenciais de gênero no trabalho docente e repercussões sobre a saúde. In: Revista Ciência & Saúde Coletiva. v. 11, n. 4, 2006.

ATKINSON, Rowland; FLINT, John. Accessinghiddenand hard-to-reachpopulations:

snowballresearchstrategies. In: Social Research Update.Guildford, n. 33, 2001.

BARR, Donald A. Health disparities in the United States: social class, race, ethinicity, andthe social determinantsofhealth. Third Ed. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2019.

BARROS, Suélem de; ÂNGELO, Rita de Oliveira; UCHÔA, Érica Lira. Lombalgia ocupacional e a postura sentada. In: Rev. Dor. São Paulo, 12(3), 2011.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília.https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. (acesso em 19/07/2022), 1988

CEARÁ. Lei complementar Nº22, de 24 de julho de 2000. Diário Oficial do Estado do Ceará, 2000.

CEARÁ. Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Ceará. Anuário Estatístico do Ceará 2002/2003. Fortaleza, 2004.

CEARÁ. Lei complementar Nº173, 03 de agosto de 2017. Diário Oficial do Estado do Ceará, 2017.

CEARÁ. Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Ceará. Anuário Estatístico do Ceará 2017. Fortaleza, 2018.

CEARÁ. Decreto Nº 33.510, de 16 de março de 2020. Decreta situação de emergência

em saúde e dispõe sobre medidas para enfrentamento e contenção da infecção humana pelo novo coronavírus. Diário Oficial do Estado do Ceará, 2020.

CORSEUIL, Carlos; FRANCA, Maíra; POLOPONSKY, Katcha. A inserção dos jovens brasileiros no mercado de trabalho num contexto de recessão. In: Novos Estud.Cebrap, São Paulo, v. 39, n. 3, 2020.

FANJUL, Sergio C. Byung-Chul Han: “O celular é um instrumento de dominação. Age como um rosário”. El País, 09 out. 2021.

FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes (o legado da “raça branca”). v. 1. 5. ed. São Paulo: Globo, 2008.

GOMES, Anna Caroline; CASTRO, Laís; BRITO, Lara de; CUNHA, Mariana Alves da; RIBEIRO, Marina Rezende. Miopia causada pelo uso de telas de aparelhos eletrônicos: uma revisão de literatura. In: Rev. Bras. Oftalmol., Rio de Janeiro, 79(5), 2020.

HASENBALG. Carlos. Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG; Rio de janeiro: IUPERJ, 2005.

PAOLINI, Karoline Silva. Desafios da inclusão do idoso no mercado de trabalho. In: Rev. Bras. Med. Trab. 14(2), 2016.

PESSOA, Márcio Kleber Morais. Análise das transformações na organização do trabalho docente de professores da rede estadual do Ceará. Tese (Doutorado em Sociologia). Fortaleza: Centro de Estudos Sociais Aplicados da Universidade Estadual do Ceará, 2021.

SOUZA, Kátia; SANTOS, Gideon dos; RODRIGES, Andrea; FELIX, Eliana; GOMES, Luciana; ROCHA, Guilhermina; CONCEIÇÃO, Rosilene Macedo; ROCHA, Fábio Silva da; PEIXOTO, Rosaldo Bezerra. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. In: Revista Trabalho, Educação e Saúde. v. 19, 2021.

Published

2022-12-19

How to Cite

DE MORAIS PESSOA, M. K.; MOREIRA DE SOUSA NETO, M. RACIAL AND GENDER INEQUALITIES AMONG TEACHERS IN THE STATE NETWORK OF BASIC EDUCATION IN CEARÁ DURING THE PANDEMIC. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 10, n. 21, p. 31, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/11345. Acesso em: 22 jul. 2024.