AS REPRESENTAÇÕES DA DIPLOMACIA BRASILEIRA NO CONTINENTE AMERICANO CONTIDAS NOS LIVROS DIDÁTICOS DE HISTÓRIA DO BRASIL E HISTÓRIA DA AMÉRICA DE ANTÔNIO JOSÉ BORGES HERMIDA E JOAQUIM SILVA

THE REPRESENTATIONS OF BRAZILIAN DIPLOMACY INAMERICA CONTINENT CONTAINED IN THE TEXT-BOOKS OF BRAZIL’S HISTORY AND AMERICA’S HISTORY OF ANTÔNIO JOSÉ BORGES HERMIDA AND JOAQUIM SILVA

Authors

  • Felipe Augusto dos Santos Vaz UNIFESP

Keywords:

textbooks, pan americanism, brazilian foreign policy

Abstract

Objects of culture that can be interpreted as important tools in the normalization of culture, textbooks carry with them an expressive set of representations of reality that, in turn, legitimately seek meanings about the lived. Such senses mobilize memories - which, in addition to enabling the links between the past and the present, enable the construction and legitimation of identities. These, grounded in a series of behavioral patterns, seek to effect certain everyday practices that, in turn, separate intrinsically linked to the intentionalities that govern identity projects used - such as, for example, or Pan Americanism. A corollary of US republicanism, the project in question has influenced Brazil's foreign policy - which it intends, since the end of the XIX century, in line with US logic. This narrowing led the country to declare itself as an important nation on the continent - an "american giant." Given these considerations, you can research which are the following items that may promote some reflections and respect the relations between Brazilian foreign policy and Pan Americanism in the 1950s, seeking to understand their reflexes in the construction of representations about a Brazilian performance in the scenario. The mainland is presented in the history textbooks that circulated in the period in question.

Author Biography

Felipe Augusto dos Santos Vaz , UNIFESP

Mestrando em História pela Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). E-mail: fevaz18@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3498-8822 E-mail: fevaz18@gmail.com

References

APPIAH, Kwame Anthony. Identidade como problema. In: SALLUM JÚNIOR, Brasílio et al. (org). Identidades. São Paulo: EDUSP, 2018. pp. 17-32.

ARAUJO, Rafael Pinheiro de; ALONSO, Rafael Affonso de Miranda. As relações entre Estados Unidos e América Latina (1889-1930): da Primeira Conferência Pan-Americana ao anti-imperialismo latino-americano. Revista Eletrônica da ANPHLAC, n. 25, pp. 135-160, 2018.

ARÓSTEGUI, Julio. La historia vivida: sobre lahistoriadel presente. Madrid: Alianza Editorial, 2004.

BETHELL, Leslie. O Brasil e a idéia de “América Latina” em perspectiva histórica. Estudos históricos, v. 22, n. 44, pp. 289-321, 2009.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 10. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994. v.1.

CHARTIER, Roger.A história cultural entre práticas e representações. 2. ed. Lisboa: Difusão Editora, 2002.

______. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos VIV e XVIII. 2. ed. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1998.

COHN, Gabriel. Identidades problemáticas. In: SALLUM JÚNIOR, Brasílio et al. (org). Identidades. São Paulo: EDUSP, 2018. pp. 33-39.

COSTA, Emília Viotti da. Da monarquia à república:momentos decisivos. 6. ed. São Paulo: Editora Unesp, 1999.

FERRERAS, Norberto Osvaldo. El Panamericanismo y otras formas de relaciones internacionalesenlas Américas enlasprimeras décadas delSiglo XX. Revista Eletrônica da ANPHLAC, v. 15, p. 155-174, 2013.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

HERMIDA, Antonio José. História da América: 2ª série: curso ginasial. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

______. História do Brasil: para a primeira série do ginasial. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

LACERDA, Jan Marcel de Almeida Freitas; FREITAS, Jeane Silva de. A atuação da Organização dos Estados Americanos (OEA) e de sua burocracia internacional na defesa da democracia no continente americano. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 12, n. 2, pp. 176-194, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5216/sec.v21i2.56320. Acesso em: 28 jul. 2019.

LAVILLE, Christian. A guerra das narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 19, n. 38, pp.125-138, 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbh/v19n38/0999.pdf. Acesso em: 28 abr. 2017.

MINELLA, Jorge Lucas Simões. A segunda Guerra Mundial e o Pan-americanismo brasileiro. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História - ANPUH. São Paulo, 2011.

SILVA, Joaquim.História da América: para a segunda série do ginasial. 23. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1954.

______. História do Brasil: para a primeira série do ginasial.44. ed. São Paulo: CompanhiaEditora Nacional, 1956.

TULCHIN, Joseph S. América Latina x Estados Unidos: uma relação turbulenta. São Paulo: Contexto, 2016.

Published

2023-08-27

How to Cite

DOS SANTOS VAZ , F. A. AS REPRESENTAÇÕES DA DIPLOMACIA BRASILEIRA NO CONTINENTE AMERICANO CONTIDAS NOS LIVROS DIDÁTICOS DE HISTÓRIA DO BRASIL E HISTÓRIA DA AMÉRICA DE ANTÔNIO JOSÉ BORGES HERMIDA E JOAQUIM SILVA: THE REPRESENTATIONS OF BRAZILIAN DIPLOMACY INAMERICA CONTINENT CONTAINED IN THE TEXT-BOOKS OF BRAZIL’S HISTORY AND AMERICA’S HISTORY OF ANTÔNIO JOSÉ BORGES HERMIDA AND JOAQUIM SILVA. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 10, n. 21, p. 24, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/11329. Acesso em: 12 may. 2024.