AS FONTES DOCUMENTAIS DO LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA DO 5º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
Keywords:
Textbook, Documentary sources, HistoryAbstract
The objective of the present article is to analyze the existing documentary sources in the 5th grade History textbook of the Linked.com Collection, as well as in the Brazilian educational context. To explain the role of the different documental sources in the History Textbook for History teaching. And, consequently, to identify the types of documentary sources existing in the referenced textbook. The work is centered on a qualitative and analytical-descriptive research that was based on a bibliographical referential about the proposed theme. It was noticed, even if still in a concise and superficial way, the way in which the textbook approaches certain themes, being these the direct influences in the learning process of the student.
References
ALVES, Alexandre; OLIVEIRA, Letícia, Fagundes de; BORELLA, Regina Nogueira. Ligados.com História, 5º ano. 1º Edição. São Paulo. Editora Saraiva, 2014. p.1-27.
ARAÚJO NETO, Miguel Leocádio. Sobre a materialidade dos livros e seus sentidos. Ver. de Letras - Nº 28 - Vol. 1/2 - jan/dez.2006.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Autores e editores de compêndios e livros de leitura (1810-1990). São Paulo, V.30, n.3, p.475-491.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Práticas de leitura em livro didático. Texto extraído e adaptado da pesquisa “Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar”. Tese de doutorado em História Social da F.F.L.H USP,1993.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria da Educação Fundamental: Brasília, 1997.
BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2016: História: ensino fundamental anos iniciais. – Brasília: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2015. 236 p. Disponível em: file:///C:/Users/Agelica/Downloads/pnld_2016_historia.pdf. Acesso feito no dia 16 de setembro de 2017.
COSTA, Andrea. Técnicas de coleta de dados e instrumentos de pesquisa. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia – RN. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/andreacosta/desenvolvimento-de-pesquisa/tecnicas-de-coletas. Acesso em 12 de Setembro de 2017.
FRISON, MarliDallagnolet al, 2009. Livro Didático como instrumento de apoio para construção de propostas de ensino de ciências naturais. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis. 08 de Novembro de 2009. Disponível em: http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/425.pdf. Acesso feito no dia 12 de setembro de 2017.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
MUNAKATA, Kazumi. O livro didático: alguns temas de pesquisa. Rev. bras. hist. educ., Campinas-SP, v. 12, n. 3 (30). 2012 p. 179-197.
MUNAKATA, Kazumi. Investigações acerca dos livros escolares no Brasil: das ideias a materialidade. Publicado em CD-ROM: Colegio de San Luis.2003. Disponível em: http://www.academia.edu/10909984/Investiga%C3%A7%C3%B5es_acerca_dos_livros_escolares_no_Brasil_das_id%C3%A9ias_%C3%A0_materialidade.
MUNAKATA, Kazumi. Livro didático como indício da cultura escolar. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/624037
PCN HISTÓRIA 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_5a8_historia.pdf. Acesso feito no dia 13 de outubro de 2018.
OLIVEIRA, João Batista Araújo, & GUIMARÃES, Sônia Dantas Pinto & BOMENY, Helena Maria Bousquet. “O Livro Didático e suas Funções”, “A Produção do Livro Didático no Estado Novo”. In A Política do Livro Didático. 2ª Ed. 1984. pp. 11 a 17 e 69 a 82.
PINSKY, Carla Bassanezi; BACELLAR, Carlos; GRESPAN, Jorge; NAPOLITANO, Marcos; JANOTTI, Maria de Lurdes; FUNARI, Pedro Paulo; LUCA, Tania Regina de; BORGES, Vavy Pacheco; ALBERTI, Verena. Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2011.
PRADO. Eliane Mimesse.A importância das fontes documentais para a pesquisa em História da Educação. Inter Meio: revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, MS,v.16,n.31,p.124-133,jan./jun.2010. Acesso feito no dia 21 de Novembro de 2017.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. As fontes históricas e o ensino da História. In: Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004. – (Pensamento e ação no magistério).
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. O livro didático e o ensino da História. In: Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004. – (Pensamento e ação no magistério).