Parlamento aberto: um estudo sobre a transparência na Assembleia Legislativa do Estado do Ceará.
DOI:
https://doi.org/10.32335/2238-0426.2023.13.30.9887Keywords:
transparency portal, legislative activity, transparency in the Legislative PowerAbstract
Transparency is a principle to be respected by all government branches, but the normative, evaluative, and academic production has given special importance to the Executive Branch, with focus on tax and financial management. Such reality overshadows the relevance of observing how transparency occurs within the branch that has the primary function of legislating and auditing the actions of the Executive. It is precisely due to this absence that the option to research the particularities of the Legislative Branch, based on the case of the Legislative Assembly of Ceará (ALECE) was conceived. The objective is to analyze ALECE's practices for providing information about its most typical function: legislative activity. The research is qualitative in nature, and both review of literature and documentary research were used for data collection, as well as the observation of two electronic sites: ALECE's official site and its Transparency Portal. For data analysis, the Transparency Index of Legislative Portals (ITpL) was used as a reference. It was observed that ALECE, despite having a regulatory framework that meets the legal requirements, presents low transparency in its main channel, the Transparency Portal.
Downloads
References
Almada, M. P. (2013). Participação política e transparência online: um panorama sobre a democracia digital no Brasil a partir de iniciativas da sociedade civil (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA.
Campos, R., Paiva, D., & Gomes, S. (2013). Gestão da informação pública: um estudo sobre o Portal Transparência Goiás. Sociedade e Estado, 28(2), 421-446. Constituição Política do Estado do Ceará. (1989). Fortaleza, CE.
CUCCINIELLO, M.; PORUMBESCU, G.; GRIMMELIKHUIJSEN, S. “25 years of transparency research: evidence and future directions”. Public Administration Review, vol. 77, p. 32-44, 2016.
Gomes, W. (2028). Novos desafios para a ideia de transparência pública. Revista eCompos, E-ISSN 1808-2599
Índice de Transparência dos Portais Legislativos. (2020). Senado Federal.
Kniess, A. B., & Marques, F. P. J. (2021). Como o agente fiscalizador utiliza a comunicação online? A ideia de transparência pública nas redes sociais da Controladoria-Geral da União. Opinião Pública, 27(1), 90-126.
Lei n. 12.527, de 18 de novembro de 2011. (2011). Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º, no inciso II do § 3º do art. 37 e no § 2º do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei n. 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei n. 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei n. 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Brasília, DF.
MEIRELLES, Hely Lopes. (2010) Direito Administrativo Brasileiro. 36. ed. São Paulo: Malheiros.
Minayo, M. C. S. (2002). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In Pesquisa social: teoria, método e criatividade (21a ed., pp. x-y). Vozes.
Resolução Estadual n. 698, de 31 de outubro de 2019. (2019). Dispõe sobre a estrutura organizacional, cargos em comissão e funções de natureza comissionada da Assembleia Legislativa do Estado do Ceará e dá outras providências. Fortaleza, CE.
Resolução Estadual n. 732, de 15 de dezembro de 2021. (2021). Disciplina o acesso à informação no âmbito do poder legislativo do estado do Ceará. Fortaleza, CE
Schwarcz, L. M. (2019). Sobre o autoritarismo brasileiro. Companhia das Letras.
Silva, J. A. (2010). Curso de direito constitucional positivo (33a ed.). Malheiros.
Vasconcelos, T. (2022). Controladoria e transparência pública: o caso da Assembleia Legislativa do Ceará (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, CE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Conhecer: debate entre o público e o privado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, and the study is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the study by acknowledging authorship and initial publication in this journal.