Field of possibilities and project: reasons driving Brazilian students to Portugal

motivos que levaram estudantes brasileiros à Portugal

Authors

  • Bianca Lyrio Matheus Aguiar Pinho Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGEO/UERJ, 2020), Doutoranda em Estudos Urbanos pelo Centro de Investigação e Estudos De Sociologia do ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa (CIES/ ISCTE-IUL, em curso) e Pesquisadora Assistente no Centro de Investigação e Estudos De Sociologia do ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa (CIES/ ISCTE-IUL)
  • Patrícia Lânes Araújo de Souza Doutora em Antropologia pelo Programa de Pós-graduação em Antropologia da Universidade Federal Fluminense (PPGA/UFF, 2017) e Pesquisadora no Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPCIS/UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.32335/2238-0426.2022.12.28.7539

Keywords:

student migration, Brazilian students in Portugal, migration paths, Higher Education, international students

Abstract

This article analyzes the paths of young graduate students who have made the decision to migrate from Brazil to Portugal in order to continue their studies. It aims to understand such migratory flows by considering their paths and using the concepts of field of possibilities and project based on formulations proposed by the anthropologist Gilberto Velho. We resorted to contemporary literature on the migratory relationship between Brazil and Portugal produced by scholars from both countries and semi-structured interviews were conducted to identify what led them to migrate and what the process was like prior to their departure, i.e. which attitudes were taken by them to leave the places of origin. We have concluded that the behavior and narrative of these individuals, their practices and discourses, proved to be quite similar in various contexts of contemporary society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, E., & Silva, S. (2014). Ecos do tempo: a mobilidade de investigadores e estudantes brasileiros em Portugal. Sociologias, 16(37), 218-250.

Baganha, M. I., & Góis, P. (1999). Migrações internacionais de e para Portugal: o que sabemos e para onde vamos? Revista Crítica de Ciências Sociais, 52/53, 229-280.

BBC News Brasil. (2010, 13 de janeiro). País mais pobre das Américas, Haiti ainda tentava se recuperar de furacões. Recuperado de https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2010/01/100113_haiti_situacao_ir

Cairns, D., França, T., Malet Calvo, D., & Azevedo, L. F. (2021). Immobility, precarity and the COVID-19 pandemic: the impact of lockdown on international students in Portugal. Journal of Youth Studies, [s.n.], 1-15.

De Chiara, M. (2020, 13 de janeiro). Década passada foi a pior para PIB no Brasil. Recuperado de https://economia.uol.com.br/noticias/estadao-conteudo/2020/01/13/decada-passada-foi-a-pior-para-pib-no-brasil.htm

Direção Geral de Estatísticas da Educação e Ciência. (2020). Raides19: Resultados 1o Semestre ‒ Inscritos 2019/2020. Recuperado de https://www.dgeec.mec.pt/np4/1109.html

Fernandes, D., Peixoto, J., & Oltramari, A. P. (2021). A quarta onda da imigração brasileira em Portugal: uma história breve. Revista Latinoamericana de Población, 15(29), 34-63.

França, T. Cairns, D., Malet Calvo, D., & Azevedo, L. F. (2021). Lisbon, the Portuguese Erasmus city? Mis-match between representation in urban policies and international student experiences. Journal of Urban Affairs, [s.n.], 1-15.

França, T., & Padilla, B. (2018). Imigração brasileira para Portugal: entre o surgimento e a construção midiática de uma nova vaga. Cadernos de Estudos Sociais, 33(2), 207-237.

Hari, A., Nardon, L., & Zhang, H. (2021). A transnational lens into international student experiences of the COVID-19 pandemic. Global Networks, [s.n.], 1-17.

Iorio, J., & Fonseca, M. L. (2018). Estudantes brasileiros no Ensino Superior português: construção do projeto migratório e intenções de mobilidade futura. Finisterra: Revista Portuguesa de Geografia, 53(109), 3-20.

Lima, M. (2016). O uso da entrevista na pesquisa empírica. In Centro de Estudos da Metrópole, Métodos de pesquisa em ciências sociais: bloco qualitativo (pp. 24-41). São Paulo, SP: Serviço Social do Comércio.

Machado, I. (2015). Brasileiros no exterior e cidadania (1980-2005). TOMO, 26, 211-245.

Malheiros, J. (2007). Os brasileiros em Portugal: a síntese do que sabemos. In J. Malheiros (Ed.), Imigração brasileira em Portugal (pp. 11-37). Lisboa, Portugal: Alto Comissariado para a Imigração e Diálogo Intercultural.

Mota, C. V. (2020, 15 de outubro). Por que o real é a moeda que mais se desvalorizou em 2020. Recuperado de https://www.bbc.com/portuguese/brasil-54549137

Pereira, H., & Stengel, M. (2015). Projetos de vida na pós-modernidade: possibilidades e limites aos jovens. Psicologia em Revista, 21(3), 582-598.

Ploner, J., & Nada, C. (2020) International student migration and the postcolonial heritage of European Higher Education: perspectives from Portugal and the UK. Higher Education, 80(2), 373-389.

Santos, M. (2006). A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo, SP: Edusp.

Saturnino, R. (2015). A construção do imaginário social dos imigrantes brasileiros em Portugal nas redes sociais da internet: o caso do Orkut (Dissertação de Mestrado). Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Velho, G. (1989). A utopia urbana: um estudo de antropologia social. Rio de Janeiro, RJ: Zahar (5ª edição).

Velho, G. (1994). Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Velho, G. (2003). O desafio da proximidade. In G. Velho, & K. Kuschnir (Orgs.), Pesquisas urbanas: desafios do trabalho antropológico (pp. 11-19). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Velho, G. (2004). Cultura de classe média: reflexões sobre a noção de projeto. In G. Velho, Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea (pp. 103-110). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Villen, P. (2018). Brasil, país de expulsão? Desemprego e emigração no Brasil. Recuperado de https://www.comciencia.br/brasil-pais-de-expulsao-desemprego-e-emigracao-no-brasil/

Published

2022-01-10

How to Cite

Pinho, B. L. M. A. ., & Souza, P. L. A. de . (2022). Field of possibilities and project: reasons driving Brazilian students to Portugal: motivos que levaram estudantes brasileiros à Portugal. Conhecer: Debate Entre O Público E O Privado, 12(28), 116–136. https://doi.org/10.32335/2238-0426.2022.12.28.7539

Issue

Section

Artigos