Budget variation analysis of the Brazilian National Student Assistance Program between 2016 and 2021
DOI:
https://doi.org/10.32335/2238-0426.2024.14.33.15140Keywords:
pnaes, public higher education, democratization, permanenceAbstract
The Brazilian National Student Assistance Program (Programa Nacional de Assistência Estudantil [PNAES])
was created in 2007 by the Federal Government, aiming to reduce dropout rates and increase retention of
vulnerable students, from a socioeconomic perspective, in federal Higher Education institutions (instituições
federais de Ensino Superior [IFES]). The general objective of this research was to analyze the execution of the
historical PNAES budget series between 2016 and 2021. Historical materialism was used as an epistemological
parameter, highlighting the contradictions that characterize the Brazilian evolution, especially in the scope
of public policies for Higher Education, based on marked regional inequalities stemming from monopoly
capitalism. By means of a qualitative approach, with an exploratory purpose, bibliographical and documentary
research was undertaken. Taking the 2016 PNAES budget as a basis, the research results indicate a budget
decrease in 2017, 2018, and 2021 and nominal growth in 2019 and 2020. Considering the increased number
of students coming from lower-income classes, increased by the validity of the Quota Law, the stagnation
of government investments hinders access to student assistance actions to small numbers of students,
undermining the PNAES’s effectiveness in reducing dropout rates and increasing undergraduate retention. At
this stage, the urgent need to increase budget resources for the PNAES is identified, in order to increase the
number of beneficiaries and strengthen this public policy
Downloads
References
Almeida, A. J. B., Rodrigues, M. S. S., & Lima, A. S. (2018). Uma análise empírica do auxílio moradia no contexto da assistência estudantil na UFC. In M. V. Rodrigues, & S. M. A. Cavalcante (Orgs.), Políticas públicas e gestão da educação superior: integrando saberes (pp. 98-118). Imprensa Universitária UFC.
Amaral, L. (2020, 12 de agosto). Após corte, reitores pedem $1,2 bilhão para manter universidades em 2021. UOL Educação. https://educacao.uol.com.br/noticias/2020/08/12/apos-corte-reitores--pedem-r-12-bilhao-para-manter-universidades-em-2021.htm
Aprile, M. R., & Barone, R. E. M. (2009). Educação Superior no Brasil: políticas públicas para a inclusão social. Revista @mbienteeducação, 2(1), 39-55.
Araújo, A. L., & Alexandre, J. W. C. (2018). Assistência estudantil entre textos e contextos. In M. V.
Rodrigues, & S. M. A. Cavalcante (Orgs.), Políticas públicas e gestão da educação superior: integrando saberes (pp. 119-138). Imprensa Universitária UFC.
Barbalho, A. (2009). Políticas culturais no Brasil: primórdios (1500-1930). In Anais do 5o Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Salvador, BA.
Couto, C. G., & Arantes, R. B. (2006). Constituição, governo e democracia no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 21(61), 41-62.
Cunha, L. A. (2007). A universidade crítica: o Ensino Superior na República populista (3a ed.). Ed. UNESP.
Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. (2007). Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm
Decreto n. 7.234, de 19 de julho de 2010. (2010). Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm
Decreto n. 14.343, de 7 de setembro de 1920. (1920). Institue a Universidade do Rio de Janeiro. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1920-1929/decreto-14343-7-setembro-1920-570508-publicacaooriginal-93654-pe.html
Decreto n. 19.851, de 11 de abril de 1931. (1931). Dispõe que o ensino superior no Brasil obedecerá, de preferencia, ao systema universitario, podendo ainda ser ministrado em institutos isolados, e que a organização technica e administrativa das universidades é instituida no presente Decreto, regendo-se os institutos isolados pelos respectivos regulamentos, observados os dispositivos do seguinte Estatuto das Universidades Brasileiras. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/ decreto-19851-11-abril-1931-505837-republicacao-139891-pe.html
Emenda Constitucional n. 95, de 15 de dezembro de 2016. (2016). Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm
Ferraro, A. R., & Kreidlow, D. (2004). Analfabetismo no Brasil: configuração e gênese das desigualdades regionais. Educação & Realidade, 29(2), 179-200.
Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Estudantis e Comunitários. (2012). Revista comemorativa 25 anos: histórias, memórias e múltiplos olhares. Ed. UFU.
Fórum Nacional de Pró-reitores de Assuntos Estudantis e Comunitários, & Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior. (2019). V Pesquisa do Perfil Socioeconômico e Cultural dos Graduandos das Instituições de Ensino Superior. http://www.fonaprace.andifes.org.br/ site/wp-content/uploads/2019/06/V-Pesquisa-do-Perfil-Socioecono%CC%82mico-dos-Estudantes--de-Graduac%CC%A7a%CC%83o-das-U.pdf
Frigotto, G. (2015). Contexto e sentido ontológico, epistemológico e político da inversão da relação educação e trabalho para trabalho e educação. Revista Contemporânea de Educação, 10(20), 7-26.
Guerra, A. C. (2017). A implementação do REUNI na Universidade Federal do Ceará no contexto da contrarreforma da Educação Superior (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE. http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/25069/1/2017_dis_acguerra.pdf
Imperatori, T. K. (2017). A trajetória da assistência estudantil na educação superior brasileira. Serviço Social & Sociedade, 129, 285-303.
Leher, R. (2016). Luta de classes e mercantilização da educação brasileira. In Proceedings of the 3rd International Conference Strikes and Social Conflicts: Combined Historical Approaches to Conflict (pp. 959-971). Barcelona. https://core.ac.uk/download/pdf/78542586.pdf
Lei n. 1.254, de 4 de dezembro de 1950. (1950). Dispõe sôbre o sistema federal de ensino superior. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l1254.htm#:~:text=LEI%20No%201.254%2C%20DE%204%20DE%20DEZEMBRO%20DE%201950.&text=Disp%C3%B5e%20s%C3%B4bre%20o%20sistema%20federal,Art
Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. (1961). Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html
Lei n. 8.436, de 25 de junho de 1992. (1992). Institucionaliza o Programa de Crédito Educativo para estudantes carentes. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8436.htm
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. (2001). Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm
Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. https://www. planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm
Lima, Kátia. Universidade pública e contrarrevolução: da “travessia de uma ponte” ao “caminho da prosperidade”. Revista Em Pauta: teoria social e realidade contemporânea, [S. l.], v. 17, n. 44, 2019. DOI: 10.12957/rep.2019.45207. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/revistaempauta/article/view/45207. Acesso em: 11 ago. 2025.
Marini, R. M. (2022). Dialética da dependência. In R. Traspadini, & J. P. Stedile (Orgs.), Ruy Mauro Marini: dialética da dependência e outros escritos (pp. 169-216). Expressão Popular.
Miliband, R. (1972). O Estado na sociedade capitalista. Zahar.
Ministério da Educação. (2020). Relatório de Gestão 2019. https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/copy_of_RelatoriodeGestao_2019.pdf
Ministério da Educação. (2021). Relatório de Gestão 2020. https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/Relatorio2021v6.pdf
Ministério da Educação. (2022). Relatório de Gestão 2021. https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/R_MEC2021_V7.pdf
Orso, P. J. (Org.). (2007). Educação, sociedade de classes e reformas universitárias. Autores Associados
Pereira, P. A. (2008). Discussões conceituais sobre política social como política pública e direito de cidadania. In I. Boschetti, E. Behring, S. Santos, & R. Mioto (Orgs.), Política social no capitalismo: tendências contemporâneas (pp. 87-106). Cortez.
Portaria Normativa n. 39, de 12 de dezembro de 2007. (2007). Institui o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/portaria_pnaes.pdf
Projeto de Lei n. 1.270, de 2015. (2015). Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=node01inb5pogkvtolgnz45a7ejy2315266620.node0?codteor=1333818&filename=Avulso+-PL+1270/2015
Saravia, E. (2006). Introdução à teoria da política pública. In E. Saravia, & E. Ferrarezi (Eds.), Políticas públicas (Vol. 2, pp. 21-42). Escola Nacional de Administração Pública.
Silveira, M. M. (2012). A assistência estudantil no Ensino Superior: uma análise sobre as políticas de permanência das universidades federais brasileiras (Dissertação de Mestrado). Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, RS. https://pos.ucpel.edu.br/ppgps/wp-content/uploads/sites/5/2018/03/MIRIAM.SILVEIRA_A-Assist%C3%AAncia-Estudantil-no-Ensino-Superior--%E2%80%93-uma-a-n%C3%A1lise-sobre-as-pol%C3%ADticas-de-perman%C3%AAncia-das--universidades-federais-brasileiras.pdf
Souza, J. D. A. (2017). Na travessia. Assistência estudantil na educação profissional: as interfaces das políticas de assistência social e educação (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF. https://repositorio.unb.br/handle/10482/23610
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conhecer: debate entre o público e o privado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, and the study is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the study by acknowledging authorship and initial publication in this journal.
