Utilização da Internet como Recurso Pedagógico por Docentes da Universidade Estadual do Pará

Authors

  • José Castanho Gardunho Neto Mestra em Planejamento e Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará - UECE e Professora do Mestrado Profissional em Planejamento em Políticas Públicas da Uece
  • Francisco Horacio da Silva Frota Doutor em Sociologia pela Universidade de Salamanca - Espanha e Professor do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas (PPGPP) da UECE

Keywords:

new information technologies and communication, internet, pedagogical mediation

Abstract

This research aimed to know the profile of Internet use as a pedagogical resource centers for teachers of Social Sciences and Education, Center of Biological Sciences and Center for Natural Science and Technology University of Pará-UEPA, public higher education institution maintained by the Government of the State of Pará, revealing characteristics such use and which factors influence the level of adoption of this practice in the physical spaces of the institution or distance interactions. To collect the data we used an electronic form accessible via the Internet containing a questionnaire with closed and chained types of multiple choice, obtaining 144 forms responded, representing 19% of the population. The data analysis revealed a high level of Internet use by teachers, restricting, however, the communication tools to exchange messages (emails) and the orientation of students to access content and bibliographic databases available in network. It was identified that most teachers are encouraged to expand the use of this resource in their teaching, although it is not clear to them whether their initiatives in this direction are promoting greater participation and motivation of its students in educational activities. Additionally, it was found that in the opinion of these actors, the main factors that impede the development of this action are linked to lack of training for use of resources, inadequate physical infrastructure and technological resources available at the institution, and basically, the lack of an institutional policy toward the inclusion of new methodologies in the educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRUNNER, José Joaquim, Educação no encontro com as novas tecnologiasin: TEDESCO, Juan Carlos (org.) Educação e Novas Tecnologias: esperança ou incerteza ? Tradução de Claudia Berliner;. São Paulo: Cortez. Buenos Aires: IIPE. Brasília: UNESCO, 2004.

CASTELLS, Manuel. A galáxia Internet: reflexões sobre Internet, negócios e sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2003.

COSCARELLI, C. V. (Org.) Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. Belo Horizonte: Autêntica, 2002

FARIAS FILHO, Milton Cordeiro. Noções gerais de projeto e pesquisa : uma abordagem didática. São Paulo: Baraúna, 2009.

GALVIS, Álvaro H. Oportunidades educativas de las TIC. Disponível em http://www.colombiaaprende.edu.co/html/investigadores/1609/articles-73523_archivo.pdf. Acessado em 21/02/2010.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: Um novo ritmo da informação. Campinas, SP. Papirus. 2007.

LEMOS, André; Lévy, Pierre. O Futuro da Internet. Em direção a uma ciberdemocracia planetária., São Paulo, Editora Paulus, 264p., 2010.

LÉVY, Pierre. A Revolução Contemporânea em Matéria de Comunicação. In: Revista Famecos, Porto Alegre; nº 9, dez. 1998 -Semestral. Disponível em http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/viewFile/3009/2287. último acesso em 04/07/2010.

________.Cibercultura, Lisboa, Instituto Piaget, 1997.

MAGDALENA, BeatrizCorso; COSTA, Iris Elisabeth Tempel. Internet em sala de aula: com a palavra, os professores. Porto Alegre: Artmed, 2003

MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: ______. MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12 ed. Campinas: Papirus, 2000. 173p.

MERCADO, Luiz PauloLeopoldo (Org.). Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.

MORAN, José Manuel. Como utilizar aInternet na Educação. Disponível em www.scielo.br/pdf/ci/v26n2/v26n2-5.pdf . último acesso em 02/09/2010.

_____, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica.Campinas,SP:Papirus, 2000.

PRETTO, N. de L. Uma escola sem/com futuro-. São Paulo: Papirus Editora, 1996.

SANCHO, Juana M.(org.) Para uma tecnologia educacional. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre, Artmed, 1998

SILVA, Marco. Internet na escola e inclusão.In: Integração das Tecnologias na Educação/ Secretaria de Educação a Distância. Brasília: Ministério da Educação, Seed, 2005.Disponível em http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/2sf.pdf. último acesso em 04/07/2010

TEDESCO, Juan Carlos (org.) Educação e Novas Tecnologias: esperança ou incerteza ? Tradução de Claudia Berliner; Silvana Cabucci. São Paulo: Cortez. Buenos Aires: IIPE. Brasília: UNESCO, 2004.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ. Plano de Desenvolvimento Institucional2005-2014. Belém. PA. EDUEPA. 2007

VIANA, Maria Aparecida Pereira. Internet na Educação: Novas formas de aprender, necessidades e competências no fazer pedagógico. In: MERCADO, Luiz PauloLeopoldo (Org.). Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.

Published

2021-11-09

How to Cite

Gardunho Neto, J. C., & Frota, F. H. da S. (2021). Utilização da Internet como Recurso Pedagógico por Docentes da Universidade Estadual do Pará. Conhecer: Debate Entre O Público E O Privado, 1(01), 428–455. Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/article/view/1332

Issue

Section

Artigos