The violence novel and the violence in the theatrical scene of Lights Out

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52521/21.8369

Keywords:

Luzes apagadas, Teatro, Sociologia do romance, Romance da violência, Dramaturgia

Abstract

The article proposes a reflection about the contributions of the theater and the dramatic text to the studies of the sociology of violence and its figurations. Using the play Lights Out by the author Manjula Padmanabhan (1987) and a montage of this text performed by students of the Department of Dramatic Art at Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)(2019) as a corpus of analysis, aspects of violence novels in the theatrical framework are discussed, highlighting, and fostering the dialogue between these.

Author Biography

Julia Kieling Lucas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Artes Cênicas (PPGAC/UFRGS), Mestre em Artes Cênicas (PPGAC/UFRGS); Bacharela em Teatro com ênfase em Interpretação (UFRGS); Licencianda em Teatro (UFRGS). Atriz, diretora e dramaturga, pesquisa sobre a relação do sentimento de medo e o do gênero horror com o teatro, com enfoque na dramaturgia e na criação artística. 

References

BAUMAN, Zygmunt. Medo líquido. São Paulo: Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2008.

BENJAMIN, Walter. Sobre arte, técnica, linguagem e política. Lisboa: Relógio D'Água, 1992.

BURKE, Edmund. Investigação filosófica sobre a origem de nossas ideias do sublime e da beleza. São Paulo: Edipro, 2014.

CARROLL, Nöel. A filosofia do horror ou os paradoxos do coração. São Paulo: Papirus, 1999 COLI, Jorge. O que é arte. Brasiliense, 2017.

DELUMEAU, Jean; MACHADO, Maria Lucia. História do medo no ocidente 1300-1800: uma cidade sitiada. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

LUCAS, Julia Kieling. Terror artístico: possibilidades de composição teatral visando a experiência de pesadelo. Dissertação (Mestrado em Sociologia). Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2022.

PADMANABHAN, Manjula. Tradução de Manoela Wolf. Luzeas Apagadas. Nova Dheli, 1987.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1987

RANCIÈRE, Jacques. Se o irrepresentável existe. In: RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Tradução de Mônica Costa Netto. Rio de Janeiro: Contraponto, pp. 119-149, 2012.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Ler o teatro contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

TAVARES-DOS-SANTOS, José Vicente; TEIXEIRA, Alex Niche. Figurações da Violência: uma apresentação enigmática. Sociologias, v. 15, pp. 14-25, 2013.

SCHILLER, Friedrich. Do sublime ao trágico. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva, 2004

VARMA, Devendra. The Gothic Flame: Being a history of the gothic novel in england: its origins, efflorescence, disintegration, and Residuary Influences. Russel and Russel, 1923.

Published

2023-07-10

How to Cite

KIELING LUCAS, J. The violence novel and the violence in the theatrical scene of Lights Out. O Público e o Privado, Fortaleza, v. 21, n. 44, p. 140–158, 2023. DOI: 10.52521/21.8369. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/8369. Acesso em: 24 aug. 2024.