A dimensão escolar do ENEM

estudo de caso comparado entre duas escolas estaduais de Londrina/PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52521/20.6707

Keywords:

Sociologia da educação, Enem, Prestígio, Neoinstitucionalismo, Escola

Abstract

The following research was based on a comparative case study. The comparison is between the internalization process of Enem in two public and urban schools at Londrina/PR. We called “school dimension” such internalization process and considerer it as a possible motivator of social practices in contexts differentiated by their prestige levels. This research subscribes to the Brazilian Sociology of Education field. The methodology is designed as a comparative case study, in which semi-structured interviews were applied focusing on school principals and former school principals. The management sector was selected considering their responsibilities, or not, regarding an analog process of public policy implementation. The theoretical reference is neo-institutional sociology, regarding agency and structure simultaneously and as intercorrelated elements. We verified that in the school with less prestige, from which social practices motivated by Enem were not expected, it was clear a greater intentionality and activity disposition by its agents motivated by the exam. Differently, in the school with more prestige and famous on Enem informal ranks, we verified fewer social practices motivated by the exam, although we also verified a usage of the scores to sustain its prestige, and consequently, its communities demand.

Author Biographies

David Pohl, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Bacharel e Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Doutorando em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGSA/UFRJ). E bolsista da CAPES.

Ileizi Luciana Fiorelli Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Educação e Doutora em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP).Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina(UEL), no Departamento de Ciências Sociais e Programa de Pós-graduação de Sociologia e do PROFSOCIO.

References

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, v. 22, n. 40, p. 95–103, 2013.

BARTLETT, Lesley; VAVRUS, Frances (eds.). Critical approaches to comparative education: vertical case studies from Africa, Europe, the Middle East, and the Americas. Nova Iorque: Palgrave MacMillan, 2009.

BARTLETT, Lesley; VAVRUS, Frances. Rethinking case study research: a comparative approach. Nova Iorque e Londres: Routledge, 2017.

BECKER, Howard S. Segredos e Truques de Pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BEITIN, Bem K. Interview and sampling: how many and whom. In: GUBRIUM, Jaber F. et al. The SAGE handbook of interview research: the complexity of the craft. 2. ed. Estados Unidos: SAGE Publications, 2012.

BOGNER, Alexander; MENZ, Wolfgang. The theory-generating expert interviewing: epistemological interest, forms of knowledge, interaction. In: BOGNER, Alexander; LITTIG, Beate; MENZ, Wolfgang (eds.). Interview experts. Grã-Bretanha: Palgrave MacMillan, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Relatório Educação para Todos no Brasil, 2000 – 2015. Brasília: MEC, 2014.

COSTA, Marcio da. Prestígio e hierarquia escolar: estudo de caso sobre diferenças entre escolas em uma rede municipal. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 39, p. 455–594, set./dez. 2008.

COSTA, Marcio da; KOSLINKI, Mariane C. Escolha, estratégia e competição por escolas públicas. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 2, p. 195–213, mai./ago. 2012.

COSTA, Marcio da; KOSLINKI, Mariane C. Quase-mercado oculto: disputa por escolas “comuns” no Rio de Janeiro. Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. 142, p. 246–266, 2017.

DAVIES, Scott; QUIRKE, Linda. The impact of sector on school organizations: institutional and Market logics. Sociology of Education, v. 80, p. 66-90, jan. 2007.

DIMAGGIO, Paul J.; POWELL, Walter W. The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociologia Review, v. 48, n. 2, p. 147–160, apr. 1983.

DIOGO, Ana M. Estratégias de famílias e escolas: composição social e efeitos de escola. Sociologia: Revista do Departamento de Sociologia da FLUP, v. 20, p. 425–442, 2010.

EVERITT, Judson G. Teacher Careers and inhabited institutions: sense-making and arsenals of teaching practice in educational institutions. Symbolic Interaction, v. 35, n. 2, p. 203–220, 2012.

GREENWOOD, Royston. et al. The SAGE Handbook of: Organizational Institutionalism. Estados Unidos: SAGE Publications, 2008.

GUBRIUM, Jaber F. et al. The SAGE handbook of interview research: the complexity of the craft. 2. ed. Estados Unidos: SAGE Publications, 2012.

HALLETT, Tim. Between deference and distinction: interaction ritual through symbolic power in an educational institution. Social Psychology Quarterly, v. 70, n. 2, p. 148–171, 2007

HALLETT, Tim. The myth incarnate: recoupling processes, turmoil, and inhabited institutions in an urban elementar school. American Sociological Review, v. 75, n. 1, p. 52–74, 2010.

HALLET, Tim; VENTRESCA, Marc J. Inhabited institutions: social interactions and organizational forms in Gouldner’s Patterns of industrial bureaucracy. Theor Soc, n. 35, p. 213–236, 2006.

HALL, Peter A.; TAYLOR, Rosemary C. R. As Três Versões do Neoinstitucionalismo. Revista Lua Nova, n. 58, 2003.

HILL, M. Implementação: uma visão geral. In: SARAVIA, E.; FERRAREZI, E. (orgs.) Políticas públicas: coletânea. Brasília, D. F.: ENAP, 2006.

INEP [Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira]. Censo da Educação Superior 2016: divulgação — Coletiva de Imprensa. Brasília, D.F.: INEP, 31 ago. 2017. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/apresentacao/2016/apresentacao_censo_educacao_superior.pdf. Acesso em: 08 jul. 2021.

LIPSKY, Michael. Burocracia de nível de rua: dilemas do indivíduo nos serviços públicos. Brasília, D.F.: Enap, 2019.

LEVY, Daniel C. The new institutionalism: mismatches with private higher education’s global growth. Nova Iorque: PROPHE working papers, 2004.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986

MEYER, Heinz-Dieter; ROWAN, Brian. Institutional analysis and the study of education. In: MEYER, Heinz-Dieter; ROWAN, Brian (eds.). The new institutionalism in education. Albânia: State University of New York Press, 2006.

MEYER, John W.; ROWAN, Brian. Institutionalized organizations: formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, v. 83, n. 2, p. 340–363, sep. 1977.

MORSE, Janice M. Type and sctructure in mixed-method designs. In: GUBRIUM, Jaber F. et al. The SAGE handbook of interview research: the complexity of the craft. 2. ed. Estados Unidos: SAGE Publications, 2012.

OWEN-SMITH, Jason; POWELL, Walter W. Networks and Institutions. In: GREENWOD, Royston et al. (eds.). The SAGE handbook of: organizational institutionalism. Londres: SAGE Publications, 2008.

OXFAM. País estagnado: um retrato das desigualdades brasileiras. São Paulo: Brief Comunicação, 2018.

TREVISAN, A. P. BELLEN, H. M van. Avaliação da Políticas Públicas: uma revisão teórica de um campo em construção. Revista de Administração Pública, vol. 42, n. 3, 2008.

VAN ZANTEN, Agnès. Efeitos da concorrência sobre a atividade dos estabelecimentos escolares. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 565–593, 2006.

WANG, Jinjun; YAN, Ying. The Interview Question. In: GUBRIUM, Jaber F. et al. The SAGE handbook of interview research: the complexity of the craft. 2. ed. Estados Unidos: SAGE Publications, 2012.

YAIR, Gad. School organizations and market ecology: a realist sociological look at the infrastructure of school choice. British Journal of Sociology of Education, v. 17, n. 4, p. 453–471, 1996.

ZANCHETTIN, Fábio. O fim da divulgação dos resultados do ENEM por escola: uma breve reflexão sobre a avaliação das políticas públicas e o acesso à informação. Revista de Administração Pública, v. 52, n. 5, p. 971–985, set./out. 2018.

Published

2023-06-28

How to Cite

POHL, D.; FIORELLI SILVA, I. L. A dimensão escolar do ENEM : estudo de caso comparado entre duas escolas estaduais de Londrina/PR. O Público e o Privado, Fortaleza, v. 20, n. 43 set/dez, 2023. DOI: 10.52521/20.6707. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/6707. Acesso em: 24 aug. 2024.