Support for Community Health Agents in scenarios of violence

experience of health training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52521/opp.v23n1.14793

Keywords:

Community Health Agents, Peace-building Circles, Nonviolent communication, Conflict mediation, Violence

Abstract

This report describes the training experience with Community Health Agents (CHA) in the course "Caring for Conflicts and Violence Prevention in the Territories", which was based on Fiocruz/CE research on the impact of covid-19 and violence on the mental health and work of CHAs. With a theoretical-experiential approach, the training favored the ‘groupe sujet’, in which the members constitute themselves as agents of enunciation, desire and institutional creation, using dialogical methodologies such as Peacebuilding Circles (CCP), Nonviolent Communication (NVC) and Conflict Mediation (MC). In the training, various instruments were applied, such as writing and participant observation. The CHAs evaluated the course as relevant to their personal and professional development, with an impact on self-care, the ability to deal with conflicts and interpersonal relationships. The experience highlights the importance of permanent training aligned with the needs of the service as a strategy for strengthening and protecting health professionals face of the challenges of violence in daily life.

Keywords: Community Health Agents. Peace-building Circles. Nonviolent communication. Conflict mediation. Violence.

Author Biographies

Maria Cristiane Lopes da Silva, SEDUC/CE, PPGS/UFC, COVIO/UECE

PhD student in Sociology at the Federal University of Ceará - UFC/PPGS. Master in Sociology from the State University of Ceará - UECE/PPGS. Specialist in School Administration from the Vale do Acaraú State University - UVA. Graduated in Social Work from the State University of Ceará - UECE and graduated in Philosophy from the State University of Ceará - UECE. Teacher in the state public school system of Ceará, based at SEDUC headquarters. Associate researcher at the Laboratory for Studies on Conflict and Violence - COVIO/UECE, coordinating the Research Line Social Participation and Nonviolent Practices - COVIO/UECE. She has researched school mediation and restorative practices within public schools, especially the methodology of Peacebuilding Circles. Instructor and Facilitator of Peacebuilding Circles. Her main production is: Book "Peacebuilding Circles: Experience and Perspectives in Public Schools" (2020). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2800-5634

Renato Ângelo de Almeida Moreira, PPSAC/UECE, COVIO/UECE, Nós APS Brasil

Sociologist, university professor and speaker in the areas of sociology, marketing and public policies and humanism. Researcher in the areas of citizenship and humanism, technology and social dysfunctions. Master in Public Policies and Society (UECE), Specialist in Executive Marketing Management (UECE-IEPRO), graduated in Social Sciences (UECE).

Maria de Fátima Antero Sousa Machado, Programa de Pós-Graduação em Saúde da Família, Rede Nordeste de Formação em Saúde da Família (Renasf), Escritório Ceará, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz).

Graduada em Enfermagem pela Universidade de Fortaleza (1982), Mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (2001) e Doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (2007). Pós Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE da Universidade Estadual do Ceará - UECE (2018). Docente do Departamento de Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA). Docente do Mestrado e Doutorado Profissional em Saúde da Família (RENASF/FIOCRUZ-CE). Área de atuação: Saúde Coletiva, desenvolvendo atividades de ensino e pesquisa com ênfase: Promoção da Saúde, Educação em Saúde, Saúde da Família, Ensino na Saúde e Educação para Profissionais de Saúde.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2541-8441

Maria do Socorro de Sousa, Docente do Mestrado Profissional Ensino na Saúde da Universidade Estadual do Ceará.

Possui Graduação em Pedagogia, Licenciatura com habilitação em Supervisão e Administração Escolar, pela Universidade Estadual do Ceará (1983), Especialização em Dinâmicas Grupais na Empresa e Escola pela Universidade de Fortaleza - UNIFOR (2000), Mestrado em Psicologia pela Universidade de Fortaleza - UNIFOR (2003), Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2014). Pós-Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Ceará (2014-2019), com bolsa CAPES, desenvolveu um plano de estudos e contribuições em formação e práticas médicas, atuando no Departamento de Saúde Comunitária, nos módulos da Assistência Básica em Saúde e Desenvolvimento Pessoal; na reforma curricular do curso de medicina; como Mentora do Programa Mentory do Curso; e docente colaboradora em disciplinas no Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva; Participante do Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva (NESC) e Orientação Pedagógica das atividades de Tutoria e Supervisão do Programa Mais Médicos/UFC. Atualmente presta assessoria pedagógica ao Programa de Pós-Graduação em Saúde da Família (PPGSF/RENASF-Fiocruz Ceará). É professora do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde da UECE, coordena pedagogicamente a disciplina Introdução à Formação Interprofissional para o Sistema Único de Saúde-IFISUS, envolvendo os cursos de saúde da UECE. Foi diretora/fundadora da OfinArtes-Centro de Assessoria Pedagógica e do Grupo de Estudo Pesquisa e Ação Pedagógica - GEPAP (1987-2016). Exerceu funções de gestão nos níveis de ensino fundamental, médio e superior. Possui ampla experiência na área de formação docente e assessoria técnico-pedagógica em diversas instituições e níveis de ensino nas áreas de Saúde e Educação, trabalhando nos cursos e programas formativos nos seguintes temas: organização curricular, planejamento participativo, metodologias ativas e participativas, metodologia científica, avaliação educacional e formação de professores. Possuindo premiação e diversas publicações na área. Na UECE, atuou como membro do Grupo de Gestão do Programa de Reorientação da Formação Profissional em Saúde - Pró-Saúde, participando como assessora pedagógica de formação docente e em várias versões do Programa de Educação Pelo Trabalho para a Saúde - PET- Saúde.

Cibelly Melo Ferreira , Secretaria Municipal da Saúde de Fortaleza

Doutoranda em Saúde da Família pela FIOCRUZ-CE, Mestrado Profissional em Saúde da Família pela FIOCRUZ-CE (2019) e Graduação em Odontologia pela Universidade de Fortaleza (2003). É servidora pública municipal de Fortaleza, com o cargo de Cirurgiã Dentista PSF, na função de Gerente do Núcleo de Educação Permanente em Saúde da Escola de Saúde Pública da Secretaria Municipal da Saúde de Fortaleza. Foi gestora das UAPS Evandro Ayres de Moura (CORES VI) e Frei Tito de Alencar Lima (CORES II) da Prefeitura Municipal de Fortaleza. Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Saúde Pública. Professora de Saude Coletina no Curso de Graduação em Odontologia (Faculdade Paulo Picanço).  

Anya Pimentel Gomes Fernandes Vieira Meyer, Pesquisadora Fiocruz CE. Takemi Program - TH Chan School of Public Health - Harvard University

Possui Graduação em Odontologia pela Universidade Federal do Ceará, Mestrado em Odontopediatria (MSc) - University of London-Inglaterra, Doutorado em Odontologia na University of Toronto-Canadá e pós-doutorado em Saúde Pública pela Universidade da Califórnia Berkeley. É Pesquisadora Especialista da Fundação Oswaldo Cruz/FIOCRUZ Ce, onde também exerce o papel de Secretaria Executiva da Rede Nordeste de Formação em Saúde daFamília (RENASF), além de docente do curso de odontologia da Unichristus. Atualmente está como Visiting Researcher na Universidade de Harvard-USA (2024) - David Rockfeller Center for Latin American Studies e Takemi International Health. Suas linhas de pesquisa atuais referem-se à avaliação de serviços de saúde; acesso a serviços de saúde e violência sofrida por populações vulneráveis (HIV, crianças, idosos, pacientes com necessidades especiais, beneficiários do Bolsa Família etc.); Saúde da Família; o impacto do Programa Bolsa Família e da Estratégia Saúde da Família na saúde da população; além da análise da ressonância da violência urbana nos processos de trabalho e saúde mental dos profissionais da Atenção Primária, especialmente os Agentes Comunitários de Saúde. Estes enfocam a avaliação de conhecimentos, práticas, cuidados e condições de saúde em pessoas em grupos de risco; avaliar os serviços de saúde na área da atenção básica - na perspectiva do usuário, profissionais de saúde e gestores; bem como o impacto das políticas públicas na saúde da população.

Geovani Jacó de Freitas, COVIO, Programa de Pós-graduação em Sociologia/Universidade Estadual do Ceará - UECE

He holds a degree in Literature from the Regional University of the Northeast - URNE - (1985); a master's degree in Rural Sociology from the Federal University of Paraíba (1991) and a PhD in Sociology from the Federal University of Ceará (2002). He is currently an adjunct professor at the State University of Ceará, in the Bachelor's and Licentiate's degrees in Social Sciences and in the Postgraduate Program in Sociology - PPGS/UECE). He is the coordinator of the Laboratory for Studies on Conflict and Violence - COVIO/UECE, and an associate researcher at the Laboratory for Human Rights, Citizenship and Ethics - LABVIDA/UECE. He has experience in research related to security policies, urban and rural violence, youth and conflicts, police training and human rights. In this field, he has developed research and extension projects on youth, cities, territories and violence; homeless populations, youth, school, violence and conflict mediation, social pacification and youth in the outskirts of Fortaleza, production of maps of crime and violence in Fortaleza, projects carried out in partnership with the University and the State, such as SENASP, Ministry of Justice, CNPq, Funcap, Municipal Guard and Civil Defense of Fortaleza/City Hall, among other institutions.

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Published

2025-05-15

How to Cite

LOPES DA SILVA, M. C.; MOREIRA, R. Ângelo de A.; MACHADO, M. de F. A. S.; SOUSA, M. do S. de; FERREIRA , C. M.; VIEIRA MEYER, A. P. G. F.; FREITAS, G. J. de. Support for Community Health Agents in scenarios of violence: experience of health training. O Público e o Privado, Fortaleza, v. 23, n. 1, p. e14793, 2025. DOI: 10.52521/opp.v23n1.14793. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/14793. Acesso em: 11 jul. 2025.