O Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio e a Formação de Professores no Ceará
DOI:
https://doi.org/10.47455/2675-0090.2019.1.3.3867Keywords:
educational policies, high school, teacher training, PNEMAbstract
The article presents some results of a research that investigated the implementation of the National Pact for the Strengthening of Secondary Education - PNEM, in the Regional Coordination for the Development of Education - CREDE 06 - Sobral, in order to understand how teacher training was carried out, a structuring action of the Pact, and what it brought to those who participated in it. Two schools belonging to CREDE 06 - Sobral were references for collecting research data that adopted a qualitative approach, whose main instruments were the documentation analysis and semi-structured interviews with teachers and technicians who worked on the implementation of the Pact. The theoretical basis came from authors who contributed to discuss categories such as public policy, educational policy, and teacher training. The study pointed out that, for some, the Pact generated movements and managed to provoke a dialogue between the various actors involved in its implementation, whose teacher training, carried out on the “school floor”, made it possible to exchange experiences and reflections on doing pedagogical. For others, the training did not bring anything positive, besides the scholarship that was paid to the participants.
References
ADAMS, Telmo. O desafio das políticas públicas no Brasil. Escola de Formação Fé, Política e Trabalho Diocese de Caxias do Sul: Morro Reuter, outubro de 2006.
ARAÚJO, Maria Cibelle Moreira de. O Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio: limeites e possibilidades de Implementação na CREDE 06 – Sobral. Dissertação (Mestrado Profissional e Planejamento e Políticas Públicas), Universidade Estadual Vale do Acaráu – UECE, Fortaleza, 2019.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Ministérios da Educação/Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Básica, 2012.
DAYRELL, Juarez. A escola faz as juventudes? Educação & Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 100 – Especial, p. 1105-1128, out. 2007.
FREITAS, Karla Alves; CRUZ, Fátima Maria Leite. Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio: formação continuada de professores e trabalho docente em análise. Revista de Administração Educacional, Recife, v. 1, nº 1, 2015 jan./jun 2015. p 35-50. Disponível em< https://periodicos.ufpe.br/revistas/ADED/article/viewFile/2338/1880> Acesso em: 23 de julho de 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 33. ed.. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar. São Paulo: Record, 1997.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LIMA, Luciana Leite; D'ASCENZI, Luciano. Implementação de políticas públicas: perspectivas analíticas. Revista de Sociologia e Política, v. 21, n. 48, p. 101-110, dez. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rsocp/v21n48/a06v21n48.pdf>. Acesso em:15 ago.2018.
MAY, Tim. Entrevista, métodos e processos em Pesquisa Social: questões, métodos e processos. Trad. Carlos Alberto Silveira Neto Soares. 3.Ed.Artmed, 2004.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.
SAVIANI, Demerval. Política educacional brasileira: limites e perspectivas. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 24, junho 2008. p. 7-16.
SECCHI, Leonardo. Políticas públicas. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
SILVA, Ileize. Fundamentos e metodologias do ensino de sociologia na educação básica. In: HANDFAS, Anita; OLIVEIRA, Luiz Fernandes de (Org.). A Sociologia Vai à Escola: história, ensino e docência. Rio de Janeiro: Quartet/FAPERJ, 2009.
MARTINS, Clélia.O que é política educacional.2ed.SãoPaulo: Brasiliense,1994.
MASCARENHAS, Alexandra Garcia. Sociologia no ensino médio: trabalho docente e formação.In: HANDFAS, Anita; OLIVEIRA, Luiz Fernandes de (Org.). A Sociologia Vai à Escola: história, ensino e docência. Rio de Janeiro: Quartet/FAPERJ, 2009.
MAY, Tim. Entrevista, métodos e processos em Pesquisa Social: questões, métodos e processos. Trad. Carlos Alberto Silveira Neto Soares. 3.ed. São Paulo: Artmed, 2004.
OLIVEIRA, Adão Francisco de. Políticas Públicas Educacionais: conceito e contextualização numa perspectiva didática. In: Fronteiras da Educação: desigualdades, tecnologias e políticas. Goiania: EdPUC Goiás, 2010.
TARTUCE, Gisela Lobo B. P.; MORICONI, Gabriela Miranda; DAVIS, Claudia L. F.; NUNES, Marina M. R. Desafios do Ensino Médio no Brasil: Iniciativas das Secretarias de Educação. Cadernos de Pesquisa, v.48, n.168, p.478-504, abr./jun. 2018.
VASCONCELOS, Francisco Herbert Lima. (org). Experiências pedagógicas e formação de professores: pacto pelo fortalecimento do ensino médio no Estado do Ceará. Universidade Federal do Ceará. Recife: Imprima, 2017.