Visceral Leishmaniasis: from definition to symptoms based on nursing students' speeches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70368/gecs.v2i1.15612

Keywords:

Visceral Leishmaniasis, Nursing, Nursing Education

Abstract

The objective  is to analyze, based on the discourses of nursing students, the understanding of Visceral Leishmaniasis in the training environment.. This is a descriptive study with a qualitative approach, mediated by action research, carried out with 13 nursing students from the Federal University of Campina Grande, Cajazeiras campus, Paraíba, Brazil. For data collection, semi-structured interviews were used, after approval by the Research Ethics Committee. The Collective Subject Discourse was used to organize and analyze the results. During the discourses, weaknesses were identified in the discourses of the students about the definition of Visceral Leishmaniasis, limited knowledge about the forms of transmission of the disease, superficiality in the definition of symptoms and, finally, mistakes in the discourses about the forms of prevention. After the results, educational actions were carried out with a focus on learning and updating the students about the disease, transmission and prevention. It is necessary to rethink the training process of nursing students, requiring new research related to the topic, focusing on the training process.

Author Biographies

Ariane Moreira Coelho , Secretaria Municipal de Saúde de Senador Pompeu

Enfermeira formada pela Universidade Federal de Campina Grande, campus Cajazeiras, vinculada à Secretaria Municipal de Saúde de Senador Pompeu, Ceará, Brasil.

Daniele Pereira Soares, Universidade Federal Fluminense

Acadêmica de Medicina da Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil.

Mariah Kemily Silva Barros , Universidade Federal de Campina Grande

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Francisca Andreza Passos Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Lumena Hellen da Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Sabrynna Lustosa de Lyra, Universidade Federal de Campina Grande

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Marcelo Costa Fernandes, Universidade Federal de Campina Grande

Doutor em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde (UECE). Professor da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

References

Araújo, D. D., et al. Terminologia especializada de enfermagem para o cuidado de pessoas com leishmaniose visceral. Cogitare Enfermagem, v. 28, p. e84101, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ce.v28i0.84101

Araújo, J. V. B., et al. Análise epidemiológica da Leishmaniose no Brasil nos anos de 2018 a

Journal of Medical and Biosciences Research, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 961–968, 2025. Disponível em: https://journalmbr.com.br/index.php/jmbr/article/view/527

Bortoletto, D. V., et al. Análise epidemiológica da Leishmaniose Visceral Humana no município de Panorama/SP. Revista Brasileira de Revisão de Saúde, v. 5, p. e73861, 2024. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/73861

Brasil. Ministério da Saúde. Biblioteca Virtual em Saúde. Leishmaniose. 2007. Revisada em 2020a. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/leishmaniose-2/#:~:text=O%20diagn%C3%B3stico%20da%20leishmaniose%20%C3%A9,ela%20pode%20levar%20%C3%A0%20morte.

Brasil. Conselho Federal de Medicina Veterinária - CFMV. Comissão Nacional de

Saúde Pública Veterinária do Conselho Federal de Medina Veterinária.

Guia de Bolso Leishmaniose Visceral. – 1. ed., – Brasília - DF: CFMV, 2020b. 194 p.: il. Disponível em: https://crmvsp.gov.br/wp-content/uploads/2021/02/guia-bolso-leishmaniose_v2.pdf

Cota, G., et al. Inequalities of visceral leishmaniasis case-fatality in Brazil: A multilevel modeling considering space, time, individual and contextual factors. PLoS Negl Trop Dis. v.15, n.7:e0009567, 2021. Disponível em: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8279375/

Fernandes, M. K. M.; Carvalho, D. P. S. R. P. Leishmania Game: tecnologia educativa para prevenção/ensino de leishmaniose visceral. Semin. Cienc. Biol. Saude [S. l.], v. 42, n. 1, p. 91–102, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminabio/article/view/41860

Ferreira, M. U. Parasitologia contemporânea / Marcelo Urbano Ferreira. - 2. ed. - Rio de Janeiro : Guanabara Koogan, 2021. 336 p.

Filho, K. C. M., et al. Aspectos epidemiológicos da leishmaniose visceral no estado Ceará, no período de 2020 a 2024. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences. v. 7, n. 3, p. 1614-1625, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.36557/2674-8169.2025v7n3p1614-1625

Godinho, M. L. C., et al. Nurses’ training process: graduates’ point of view on practice and insertion in the world of work. REME - Rev Min Enferm, v. 25. 2021. Disponível em: https://www.revenf.bvs.br/pdf/reme/v25/en_1415-2762-reme-25-e1357.pdf

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) Cidades e Estados. 2023. [Internet]. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pb/cajazeiras.html

Júnior, S. V. S., et al. Evaluation of the quality of life dimensions in individuals with visceral leishmaniasis: An exploratory study. Braz. J. Nurs., v. 19, n. 2, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.17665/1676-4285.20206368

Lefèvre F, Lefèvre AMC. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa

qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: Educs; 2005.

Lindoso, J. A. L. Diversidade clínica e tratamento da leishmaniose visceral. Rev. Inst. Adolfo Lutz, v. 77:e1755, 2018. Disponível em: https://periodicos.saude.sp.gov.br/RIAL/article/view/34199/32937

Massia, L. I., et al. Leishmaniose visceral: uma proposta para a mensuração da percepção dos profissionais de saúde em Uruguaiana (Rio Grande do Sul). Vigil. sanit. Debate, v.10, n. 2, p. 61-67, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22239/2317-269x.02007

Menezes, J.A., et al. Leishmaniasis: the healthcare professionals’ knowledge in endemic area. Brazilian Journal in Health Promotion, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 207–215, 2014. Disponível em: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/2568/pdf_1

Neves, D. P. Parasitologia humana. 13ª ed. São Paulo: Atheneu; 2016.

Oliveira, I. F; Murça, R. S; Batista, A. G. Leishmaniose visceral, histórico e as contribuições do enfermeiro em sua prevenção. Rev. Saúde dos Vales, v.2, n. 3, p. 1-18. Disponível em: https://revistas.unipacto.com.br/storage/publicacoes/2020/532_leishmaniose_visceral_historico_e_as_contribuicoes_do_enfermeiro_em_su.pdf

Pessoa, P. H. D., et al. Apresentação clínica da leishmaniose visceral: uma revisão integrativa. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 16, n. 2, p. 01-12, 2024. Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/2619/2058

Scarpini, S., et al. Visceral Leishmaniasis: Epidemiology, Diagnosis, and Treatment Regimens in Different Geographical Areas with a Focus on Pediatrics. Microorganisms. v. 10, n. 10, p.1887, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.3390/microorganisms10101887

Silva, A. B., et al. Análise dos fatores que influenciam a ocorrência da leishmaniose visceral humana. Cogitare Enfermagem, v. 26, p. e75285, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.75285

Silva, A. V; Andrade, A. R. S; Lopes, D. K. S. Conhecimento de profissionais e estudantes da área de saúde sobre a Leishmaniose. Rev. Agr. Acad., v. 3, n. 5, 2020. Disponível em: Rev-Agr-Acad-v3-n5-2020-p134-146-Conhecimento-de-profissionais-e-estudantes-da-area-de-saude-sobre-a-Leishmaniose.pdf

World Health Organization. (WHO). Leishmaniasis. 2023. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/leishmaniasis

Published

2024-07-19

How to Cite

COELHO , A. M.; SOARES, D. P.; BARROS , M. K. S.; SILVA, F. A. P.; SILVA, L. H. da; LYRA, S. L. de; FERNANDES, M. C. Visceral Leishmaniasis: from definition to symptoms based on nursing students’ speeches. Gestão & Cuidado em Saúde, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. e15612, 2024. DOI: 10.70368/gecs.v2i1.15612. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/gestaoecuidado/article/view/15612. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Articles

Categories