Digital democracy:

the use of social media as a premise for the 2024 municipal elections in Fortaleza, Ceará, Brazil

Authors

  • Marcel Pereira Pordeus Doutorando em Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará – UECE
  • Kátia Paulino dos Santos Doutora em Gestão pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD – Portugal) e Reitora da Universidade do Estado do Amapá (UEAP), referente ao quadriênio 2022-2026.

DOI:

https://doi.org/10.32335/2238-0426.2025.15.35.14515

Keywords:

digital democracy, municipal elections, Fortaleza, social media, algorithm

Abstract

This article analyzes the role of social media in the 2024 municipal elections in Fortaleza, Ceará, Brazil, highlighting their influence on political communication and voter mobilization. The research has taken a qualitative methodology, with a hermeneutic approach, using data from various sources, such as newspaper articles, scientific papers, and information from regulatory agencies. Content analysis has made it possible to identify discursive and organizational patterns conveyed on digital platforms, highlighting the complexity of the interactions between communication, politics, and democracy. The results point out that social media not only expand the dissemination of information but create information ‘bubbles’ that can hinder the diversity of opinions. The duality between street and digital campaigns was a central point, revealing the growing predominance of digital strategies, especially among young voters. The research also highlighted the use of affective communication as an effective strategy, but one that raises ethical issues about the manipulation of public opinion. In conclusion, we emphasize the need for more effective regulation of electoral communications on social media, aiming to ensure a balanced democratic environment. A critical look and debate on the impact of social media on elections are key to fostering a political culture that appreciates the diversity of opinions and critical thinking, which are crucial for building a democratic State governed by the rule of law.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1985). Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Zahar.

Albuquerque, R., Soler, R. V., Busarello, F., & Gordiano, J. (2024). O bolsonarismo e a cólera nas redes sociais: reflexão e crítica sobre a comunicação de submundo. Emancipação, 24, 1-18.

Amorim, G., & Soares, M. (2024, 31 de outubro). Suposta deepfake de áudio em Fortaleza marca uso de IA no segundo turno. *desinformante. https://desinformante.com.br/deepfake-fortaleza/André Fernandes [@andrefernandes]. (2024). A vida é cheia de surpresas e boas novas. Instagram. https://www.instagram.com/p/C-txNq1t8Iq/

Araujo, W. P. (2021). A ideologia na era digital: a imagem e os algoritmos como formas tecnológicas de dominação social. ethic@-An: International Journal for Moral Philosophy, 20(2), 461-488.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo (5a ed.). Ed. 70.

Blom, J., & Gumperz, J. (1998). O significado social na estrutura linguística: alternância de códigos na Noruega. In B. Telles, & P. Garcez (Orgs.), Sociolinguística interacional: antropologia, linguística e sociologia em análise do discurso. AGE. 159pp.

Brasil de Fato. (2024, 16 de agosto). Candidatos ocupam as ruas nos primeiros atos da campanha eleitoral em Fortaleza. https://www.brasildefatoce.com.br/2024/08/16/candidatos-ocupam-as-ruas-nos-primeiros-atos-da-campanha-eleitoral-em-fortaleza

Bucci, E. (2021). A superindústria do imaginário: Como o capital transformou o olhar em trabalho e se apropriou de tudo que é visível. Autêntica.

Burkov, A. (2019). The hundred-page machine learning book. Publisher: Andriy Burkov.

Câmara dos Deputados. (2024, 1o de outubro). O impacto das mídias digitais nas eleições municipais (No. 85) [Episódio de podcast em áudio]. In Papo de Futuro. https://www.camara.leg.br/radio/programas/1099491-ep85-o-impacto-das-midias-digitais-nas-eleicoes-municipais/Conselho Nacional de Justiça. (n. d.). Painel de checagem de fake news. CNJ. https://www.cnj.jus.br/programas-e-acoes/painel-de-checagem-de-fake-news/Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1988). Brasília, DF. https://www.planalto.gov. br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Cunha, L. (2024). Jingles dos candidatos à prefeitura de Fortaleza têm funk, forró e samba. G1. https://g1.globo.com/ce/ceara/eleicoes/2024/noticia/2024/08/19/jingles-dos-candidatos-a-prefeitura-de-fortaleza-tem-funk-forro-e-samba.ghtml

De Medeiros, B. B. (2023). Pós-verdade e aspectos epistêmicos das mídias sociais. Sapere Aude, 14(28), 492-522.

ECO, U. (2018). Fascismo eterno. Rio de Janeiro: Editora Record.

Erk, K. (2010). What is word meaning, really? (And how can distributional models help us describe it?) In Proceedings of the Workshop on Geometrical Models of Natural Language Semantics (pp.17-26). Uppsala, Sweden.

Gomes, G. P. (2024). Campanhas eleitorais antecipadas na internet e sanções regulatórias no Brasil: um estudo sobre democracia digital. Revista de Direito, 16(2), 1-18.

Jornal da USP. (2024, 1 de outubro). Estudo mapeia comportamento das redes sociais durante período eleitoral. https://jornal.usp.br/radio-usp/estudo-mapeia-comportamento-das-redes-sociais-durante-periodo-eleitoral/

Kaufman, D., & Santaella, L. (2020). O papel dos algoritmos de inteligência artificial nas redes sociais. Revista Famecos, 27(1), e34074-e34074.

Khalil, L. M. G. (2017). As noções de intenção e intencionalidade sob a perspectiva da sociolinguística interacional: reflexões teóricas e análise de duas situações de interação. Entrepalavras, 7, 351-370.

Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2023). Fundamentos de metodologia científica (9a ed.). Atlas.

Laureano, R. (2020). A dominação carismática em regimes democráticos. Política & Sociedade, 19(45), 178-204.

Lei n. 4.737, de 15 de julho de 1965. (1965). Institui o Código Eleitoral. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4737compilado.htm

Lei n. 9.504, de 30 de setembro de 1997. (1997). Estabelece normas para as eleições. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9504.htm

Lei n. 13.488, de 6 de outubro de 2017. (2017). Altera as Leis ns. 9.504, de 30 de setembro de 1997, e 9.096, de 19 de setembro de 1995, para dispor sobre a reforma política-eleitoral, e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13488.htm

Linhares, A. R. P., & Simioni, C. A. (2021). Elementos determinantes do voto. Caderno da Escola Superior de Gestão Pública, Política, Jurídica e Segurança, 4(1), 150-163.

Marques, L. (2024, 21 de setembro). É culpa do Sarto: saiba mais sobre o jingle que viralizou nas redes sociais. Itatiaia. https://www.itatiaia.com.br/eleicoes/eleicoes-2024/2024/09/21/e-culpa-do--sarto-saiba-mais-sobre-o-jingle-que-viralizou-nas-redes-sociais

Martins, L. (2024, 23 de outubro). São Paulo e Ceará lideram denúncias de propaganda eleitoral irregular durante 2º turno. CNN Brasil. https://www.cnnbrasil.com.br/eleicoes/sao-paulo-e-ceara-lideram-denuncias-de-propaganda-eleitoral-irregular-durante-2o-turno/

Pérez, L. G. V. (2023). Tecnologia e política: o comportamento das redes sociais virtuais na disseminação do Bolsonarismo no Brasil em 2022 (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

Pirambu News [@pirambunews]. (n. d.). A batalha de jingles entre candidatos a prefeito de Fortaleza tem ganhado repercussão nacional. Instagram. https://www.instagram.com/pirambunews/p/C_0Lauwu4gB/?img_index=1

Sader, E., Albuquerque, R., Santana, S., Hogemann, E., & Petry, L. C. (2023). Coalizão democrática: O bolsonarismo pós-2022 e a grande tarefa de reconstrução da democracia (Vol. 2). EDUA.

Silva, R., & Carvalho, J. (2022). Algoritmos e fake news. e-Curriculum, 20(4), 1826-1847. https://doi.org/10.1590/1678-463420223074

Soares, F. B., & Volcan, T. (2024). Memes políticos, humor e eleições: o uso de memes como estratégia de propagação no Twitter. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 23, e17859.

Spinoza, B. (2013). Ética (2a ed.). Autêntica.

Tribunal Regional Eleitoral do Ceará. (2024, setembro). TRE-CE disponibiliza manual de propaganda eleitoral e poder de polícia para eleições 2024. TRE-CE. https://www.tre-ce.jus.br/comunicacao/noticias/2024/Setembro/tre-ce-disponibiliza-manual-de-propaganda-eleitoral-e-poder-de-policia--para-eleicoes-2024

Tribunal Superior Eleitoral. (2024). Resultados das eleições 2024. TSE. https://resultados.tse.jus.br/oficial/app/index.html#/eleicao;e=e620;uf=ce;mu=13897;tipo=3/resultados

Zuboff, S. (2021). A era do capitalismo da vigilância: A luta por um futuro humano na nova fronteira de poder. Intrínseca.

Published

2025-01-13

How to Cite

Pordeus, M. P., & Santos, K. P. dos. (2025). Digital democracy: : the use of social media as a premise for the 2024 municipal elections in Fortaleza, Ceará, Brazil. Conhecer: Debate Entre O Público E O Privado, 15(34), 106–127. https://doi.org/10.32335/2238-0426.2025.15.35.14515

Issue

Section

Dossiê