The testimonial novel as a Bildungsroman

figurations of violence and cruelty in the work Memórias de um sobrevivente, by Luiz Alberto Mendes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52521/21.8350

Keywords:

Romance Testemunhal, Romance de Formação, Romance Brasileiro Contemporâneo, Luiz Alberto Mendes

Abstract

Why does it narrate suffering in the form of memories, (auto)biographies or from other records, such as novels? In addition to the effort to elaborate on suffering and violence, it can be noted that the testimony can be part of the construction of meaning to past events, which does not mean the faithful reconstitution of the events, the participants (victims, perpetrators and witnesses), the scenarios etc., but the different ways in which violence and suffering are treated, figured and signified.

Based on these assumptions, we analyzed the book Memórias de um sobreviventer, by Luiz Alberto Mendes, in which the author's “penal career” as a criminal is presented. We intend to demonstrate that the testimonial novel, in specific cases like this, also presents itself as a kind of Bildungsroman: not as the education of the typical, model bourgeois individual, enshrined in Goethe's Wilhelm Meister’s Apprenticeship, but the education of the subalternized individual, product of a peripheral capitalist society marked by deep inequalities, exclusions and all kinds of violence.

Author Biographies

Enio Passiani, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor pela Universidade de São Paulo (2007); Professora do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (IFCH), do Programa de Pós-Graduação em Sociologia e do Mestrado Profissional em Segurança Urbana, todos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); vencedor do Prêmio José Albertino Rodrigues de melhor dissertação de mestrado do concurso CNPq-ANPOCS de Trabalhos Científicos e Teses Universitárias em Ciências Sociais, em 2002; autor do livro "Na trilha do Jeca: Monteiro Lobato e a formação do campo literário no Brasil" (Bauru, SP: Edusc, 2003), e de artigos em jornais do Brasil e exterior sobre pensamento social brasileiro, sociologia da literatura e leitura, sociologia da cultura e teoria social - com ênfase em autores como Pierre Bourdieu, Norbert Elias, Raymond Williams e Émile Durkheim. É líder do GECCA-Sul (Grupo de Estudos em Cultura, Comunicação e Arte), grupo de pesquisa registrado no CNPq, que desenvolve atualmente uma pesquisa intitulada "Sonhos, sociedade e pandemia", que visa desenvolver uma sociologia de dois sonhos em contexto pandêmico. Recentemente também tenho me dedicado ao estudo da sociologia digital.

Gabriele dos Anjos, Observatório Estadual de Segurança Pública da Secretaria de Segurança Pública do RS

Historiadora e Doutora em Sociologia pela UFRGS. Trabalha como pesquisadora em Sociologia no Observatório Estadual de Segurança Pública da Secretaria de Segurança Pública/RS. Seus principais temas de investigação são políticas de segurança pública e violência contra as mulheres. 

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Published

2023-07-10

How to Cite

PASSIANI, E.; ANJOS, G. dos. The testimonial novel as a Bildungsroman: figurations of violence and cruelty in the work Memórias de um sobrevivente, by Luiz Alberto Mendes. O Público e o Privado, Fortaleza, v. 21, n. 44, p. 101–112, 2023. DOI: 10.52521/21.8350. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/8350. Acesso em: 24 aug. 2024.