Cinema audiences, differentiation strategies and Sociology of Culture

Authors

  • Fábio Neves Universidade Estadual do Ceará (UECE)

DOI:

https://doi.org/10.52521/opp.v22n47.12697

Abstract

The hereby article is located within the area of Sociology of Culture and consists of analyzing the development of the current tastes in the cinematographic consumption in the city of Fortaleza, Ceará, based on the audience of two venues, namely: Cineteatro São Luiz (which screens a wide range of movies, including productions acclaimed by the general audience and alternative ones) and Cinema do Dragão (which screens movies apart from the mainstream circuit). In this sense, social determinants responsible for the construction of tastes and preferences for certain film productions in the aforementioned movie theaters were examined. General profiles are drawn between the audiences and their practices by the use of questionnaires. Interviews and field observations on the spot served as complementary methods for understanding the differences between audiences. From this, some aspects of the viewers were taken into consideration, such as age groups, housing and educational level. For this purpose, the theoretical basis of this work finds its general orientation in the Sociology of Culture and in the analyses on taste and consumption.

Keywords: Sociology of Culture; Movie theaters; Consumption; Distinctions.

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. (Tradução de G. A. de Almeida). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1991.

BARBALHO, Alexandre. A Modernização da cultura. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2005.

BARBALHO, Alexandre. A Política para o Audiovisual no Ceará: continuidade e rupturas. O público e o privado – UECE, n. 9, p. 9-22, jan/jun 2007.

BAZIN, André. O cinema: ensaios. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In SELIGMANN SILVA, Márcio. (Org.). Walter Benjamin - A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. (trad. Gabriel V. Silva). Porto Alegre: L&PM Editores, 2013.

BÉRA, Matthieu; LAMY, Yvon. Sociologia da Cultura. São Paulo: Edições Sesc, 2015.

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2007.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

COHN, Gabriel. Sociologia da Comunicação: teoria e ideologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

COSTA, Flávia Cesarino. Primeiro Cinema. In: MASCARELLO, Fernando. História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006.

COULANGEON, Philippe. Sociologia das práticas culturais. São Paulo: Edições SESC, 2014.

DIETRICH, Pascale. LOISON, Marie. ROUPNEL, Manuella. Articular as abordagens quantitativa e qualitativa. In: PAUGAM, Serge. A pesquisa sociológica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

ESQUENAZI, Jean-Pierre. Sociologia dos Públicos. Paris: Porto Editora, 2003.

FREIRE, Rafael de Luna; ZAPATA, Natasha H. A. Quantas salas de cinema existiram no Brasil? Reflexões sobre a dimensão e características do circuito exibidor brasileiro. Significação – USP, v. 44, n. 48, p. 176-201, jul-dez 2017.

GARCIA, Camila Camba. FILHOS DO DRAGÃO – O impacto do Instituto Dragão do Mar no Audiovisual do Ceará. 2012. Trabalho de conclusão de curso - CELACC/ECA – USP, São Paulo, 2012. Disponível em: <http://200.144.182.130/celacc/sites/default/files/media/tcc/366-1062-1-PB.pdf>. Acesso em: 30 set. 2015.

GODECHOT, Olivier. Interpretar as redes sociais. In: PAUGAM, Serge. A pesquisa sociológica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

GONDIM, Linda M. P.. O Dragão do Mar e a Fortaleza Pós-Moderna: Cultura, patrimônio e imagem da cidade. São Paulo: Annablume, 2007.

GRANT, Barry K. Science Fiction Double Feature: Ideology in the cult film. In: MATHIJS, Ernest; MENDIK, Xavier (ed.). The Cult Film Reader. Berkshire: Open University Press, 2008. Cap. 1.6. p. 76-87.

MARTEL, Frédéric. Mainstream: a guerra global das mídias e das culturas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 2006.

ORTIZ, Renato. Mundialização e Cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

ORTIZ, Renato. A Escola de Frankfurt e a Questão da Cultura. Revista Sociologia em Rede, vol. 6, n. 6, p. 203-242, 2016.

PAUGAM, Serge; VELDE, Cécile Van de. O raciocínio comparatista. In: PAUGAM, S. A pesquisa sociológica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

RADAKOVICH, Rosario. Retrato Cultural: Montevidéu entre cúmbias, tambores e óperas. Tese (Doutorado em Sociologia), Unicamp. Campinas, 2011.

SCONCE, Jeffrey. Trashing' the Academy: Taste, Excess, and an Emerging Politics of Cinematic Style. Screen, v. 36, n. 4, Winter. 1995. p. 371-393.

VAZ, Toninho. O rei do cinema. Rio de Janeiro: Record, 2008.

Published

2025-03-31

How to Cite

NEVES, F. Cinema audiences, differentiation strategies and Sociology of Culture. O Público e o Privado, Fortaleza, v. 22, n. 47, p. 101–124, 2025. DOI: 10.52521/opp.v22n47.12697. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/12697. Acesso em: 6 dec. 2025.