A Política de Assistência Estudantil do Instituto Federal do Ceará do Campus de Tauá

Authors

  • Claudenira Cavalcante Melo
  • Isaurora Cláudia Martins de Freitas

DOI:

https://doi.org/10.47455/2675-0090.2020.2.4.4765

Keywords:

education, student assistance, IFCE, perception

Abstract

This article aims to present the analysis of the student assistance policy of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará (IFCE) from the perception of the students of the integrated technical courses on the Tauá campus. Such problematization is part of the master's research carried out from November 2018 to September 2019. The study, of a qualitative nature, was carried out through documentary, bibliographic and field research, where the objective was to apprehend the students' perception about IFCE's student assistance policy, as well as whether that policy contributes and how it contributes to training, permanence and academic success and also to evaluate the policy and the performance of the professionals of the team that operates it. As techniques of data collection in the field research, the questionnaire was used, to outline the profile of the student of the IFCE campus Tauá and the focus group technique with the students of the integrated technical courses, counting on the representation of the five existing classes in the institution. We emphasize that the perceptions presented by the students about IFCE's student assistance policy are consistent with the essence of this policy, namely, to develop programs, projects and actions that contribute to the integral and integrated development of the student, starting from understanding of the subject in its entirety, respecting their trajectories and realities and seeking to meet their needs.

References

ABEP. Critério Brasil 2019. Disponível em < http://www.abep.org/criterio-brasil>Acesso em 14 out. 2019.

BRASIL. Decreto 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 20 jul. 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7234.htm>

Acesso em 22 dez. 2018.

_____. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm>Acesso em 28 nov.2019.

_____. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil (PNAES). Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7234.htm> Acesso em 26 de outubro de 2018.

IBGE. Brasil em Síntese. Disponível em <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/taua/panorama> Acesso em 20 mar.2019.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARÁ. Relatório de Gestão 2010. Disponível em <https://ifce.edu.br/instituto/documentos-institucionais/processo-de-contas_arquivos/2010/relatrio_de_gesto_2010.pdf> Acesso em 23 nov. 2018.

_____. Aprova a Política de Assistência Estudantil do IFCE. Resolução n° 24/CONSUP/IFCE, de 22 de junho de 2015.

NASCIMENTO, Ana Paula Leite. Assistência Estudantil e Projeto Ético-político do Serviço Social: democratizar acesso ou permanência? Revista Eletrônica da Faculdade José Augusto Vieira, Ano VI – nº 08, setembro/2013.

SANTOS, Gabrielle dos; FREITAS, Leana Oliveira. Ensino superior público brasileiro: acesso e permanência no contexto de expansão. Argumentum, Vitória (ES), v. 6, n.2, p. 182-200, jul./dez. 2014.

TAUFICK, Ana Luiza de Oliveira Lima. Análise da Política de Assistência Estudantil dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. 2013. Revista Brasileira de Políticas e Administração da Educação. Goiânia, v. 30, n. 1, p. 181-201, jan/abr. 2014.

Published

2020-04-01

How to Cite

Melo, C. C., & Freitas, I. C. M. de. (2020). A Política de Assistência Estudantil do Instituto Federal do Ceará do Campus de Tauá. Inovação & Tecnologia Social, 2(4), 15–25. https://doi.org/10.47455/2675-0090.2020.2.4.4765

Issue

Section

Artigos