Inserção Social e Internacionalização da Formação de Professores do Nordeste:
avaliação das produções de 2010 a 20201
DOI:
https://doi.org/10.47455/2675-0090.2023.5.11.10754Keywords:
internationalization of education, social impact, teacher training, educational assessment, integrative reviewAbstract
The study aims to understand the impacts and perspectives of the academic productions in Northeast concerning the Teacher area Training area related to social insertion and internationalization in the context of resistance. Through a mixed-type review with emphasis on an integrative format, there were 196 papers selected from the Scielo databases, Dissertations and Theses and Annals of Events of ANPED and EPEN. The results indicate that the Teacher Training area in the Northeast has a large number of papers in the Social Insertion Dimension, but only 2.5% in the Internationalization Dimension. The subtopics Initial and Continuing Training presented many productions in the teaching degree area and several papers in the health area had been identified as well.
References
Alisson, E. (2013) Revistas científicas de países emergentes aumentam processo de internacionalização. Agência Fapesp, outubro.
Disponível em: <http://www.revistahcsm.coc.fiocruz.br/revistas-cientificas-de-paises-emergentes-aumentam- processo-de-internacionalizacao/>. Acessado em: 08 de março de 2023.
Azevedo, M. L. N. de. (2008). A integração dos sistemas de educação superior na Europa: de Roma a Bolonha ou da integração econômica à integração acadêmica. ETD - Educação Temática Digital, 9, 133-149 DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v9in.esp.731
Borges, B. J. et al. (2018). A internacionalização da educação superior no brasil: uma revisão sistemática. In: Anais do II Encontro Internacional de Gestão, Desenvolvimento e Inovação (EIGEDIN), Naviraí. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/ EIGEDIN/article/view/7042>. Acessado em: 10 de março de 2023.
Boufleuer, J. P. (2012). Inserção social como quesito de avaliação da pós-graduação. Revista De Educação Pública, 18(37), 371-382. DOI: https://doi.org/10.29286/ rep.v18i37.488
Brasil. Decreto nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. (2007) Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 6 dez. Disponível em:
<http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/dec_6286_05122007.pdf>. Acessado em: 08 de março de 2023.
Costa, J. M.; & Rolim, C. L. A. (2020) Classe hospitalar: atendimento educacional à criança em tratamento de saúde. Educação & Formação, 5(3), e2098. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2098
Fagundes, C.; Luce, M. B; & Silveira, P. D. (2019) A qualidade da mobilidade de estudantes de graduação no “Ciências sem Fronteiras”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, 27(105), out./dez. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362019002701446
Finardi, K. R.; & Guimarães, F. F. (2017). Internacionalização, rankings e publicações em inglês: a situação do Brasil na atualidade. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, 28(68), 600-626, maio/ago. DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae.v28i68.4564
Finardi, K.; Santos, J.; & Guimarães, F. (2016). A relação entre línguas estrangeiras e o processo de internacionalização: evidências da Coordenação de Letramento Internacional de uma Universidade Federal. Interfaces Brasil/Canadá, Canoas, 16(1), 233-255. DOI: https://doi.org/10.15210/interfaces.v16i1.7514
Galvão, M. C. B.; Pluye, P.; & Ricarte, I. L. M. (2017). Métodos de pesquisa mistos e revisões de literatura mistas: conceitos, construção e critérios de avaliação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, [S. l.], 8(2), 4-24. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v8i2p4-24
Gatti, B.; & Barreto, E. S. de S. (2009) Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 294. Disponível em: <https://www.fcc.org.br/fcc/wp- content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil-impasses-e-desafios.pdf >. 08 de março de 2023.
Gatti, B. et al. (2019). Professores do Brasil: Novos Cenários de Formação. Brasília: UNESCO, 351. Disponível em:
<https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf>. Acessado em: 08 de março de 2023.
Gomes, R. (2002) A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (21ª ed.). Editora Vozes, Petrópolis.
Hilgemann, C. M. et. Al (2013). Vivências no Pibid: contribuições à formação docente.
Revista Destaques Acadêmicos, 5(2), 31-38. Disponível em:
<http://www.meep.univates.br/revistas/index.php/destaques/article/view/300>. Acessado em: 10 de janeiro de 2023.
Lorenzoni, I. (2015). Plano de formação de professor abrirá 710 vagas de licenciatura. Ministério da Educação. Disponível em:
<http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/35038>. Acessado em: 08 de março de 2023.
Maués, O. C.; & Bastos, R. dos S. (2017). Políticas de internacionalização da Educação Superior: o contexto brasileiro. Educação, 40(3), 333-342, set./dez. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.28999
Mendes, K. D. S.; Silveira, R. C. de C. P; & GALVÃO, C. M. (2008). Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto - Enfermagem. 17(4). Florianópolis, Oct./Dec. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018
Morosini, M. Dossiê: Internacionalização da educação superior. (2017). Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 40(3), 288-292 set-dec. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/848/84854915002.pdf>. Acessado em: 08 de março de 2023.
Reis, S. G. de O.; & Catelão, E. de M. (2017). Criação de um periódico científico online em uma instituição de ensino superior pública. Informação & Informação. 22(2). DOI: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p546
Souza, M. A. R. de et al. (2018). O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista da Escola de Enfermagem da USP. 52. São Paulo. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/s1980-220x2017015003353>. Acessado em: 08 de março de 2023.