Distribution Of Collective Health Education Activities For Adolescents In The Context Of Programa Saúde na Escola (PSE) In Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70368/gecs.v3i1.15459

Keywords:

adolescent, health education, health information system, care management, school health program

Abstract

This study aims to analyze the distribution of collective health education activities aimed at adolescents within the scope of the Health in Schools Program (PSE) in the state of Ceará, between 2018 and 2023, based on data from the Health Information System for Primary Care (SISAB). This is a cross-sectional, descriptive study, based on secondary data, focusing on epidemiological analysis and the implications of actions for care management. The results demonstrate significant nursing participation in educational activities, in addition to significant thematic and geographic variations. The predominance of topics such as combating the Aedes aegypti mosquito and sexual and reproductive health reveals the prioritization of relevant public health issues. The analysis allows us to infer regional inequalities and the need for more equitable strategies in the implementation of health education policies.

Author Biographies

Thalita Caroline Costa Façanha, Universidade Estadual do Ceará

Possui Mestrado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (2023-2025); Pós-Graduação LATO SENSU, na modalidade Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva Escola de Saúde (2021). É enfermeira pela Universidade Federal do Ceará (UFC, 2018); Membro fundador da Liga Acadêmica de Enfermagem em Estomaterapia - UFC. Atualmente, é membro do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Atividade Física, Saúde e Escola (GRAFES-IFCE-UECE); e apoio técnico do projeto ProMOVE Escolas + Saudáveis. Tem interesse na área de Enfermagem, Atenção Primária, Promoção da Saúde, Saúde Coletiva, Saúde mental, Práticas Integrativas e Complementares em Saúde (PICS).

Valter Cordeiro Barbosa Filho, Universidade Estadual do Ceará

Cursou Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal do Ceará (UFC). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC - CNPq) durante dois anos (2007-2009). Concluiu o Mestrado em Educação Física na Universidade Federal do Paraná (UFPR) como membro do Centro de Pesquisa em Exercício e Esporte (CEPEE). Concluiu o Doutorado em Educação Física na Universidade Federal de Santa Catarina, onde permanece como pesquisador colaborador do Núcleo de Pesquisa em Atividade Física e Saúde (NuPAF/UFSC). Atualmente, é professor permanente do Curso de Educação Física, do Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva e do Mestrado Profissional em Gestão em Saúde da Universidade Estadual do Ceará (UECE). É professor colaborador do Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF - Polo IFCE). É Líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Atividade Física, Saúde e Escola (GRAFES-IFCE-UECE, http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/3458438676083036) e coordenador do Laboratório de Pesquisas e Práticas Interdisciplinares em Educação, Saúde e Desenvolvimento Sustentável (LaPIS/UECE, RES. 2017/2025). É Bolsista de Produtividade do CNPQ - Nível 2 - Área de Saúde Coletiva. Tem experiência na área de Educação Física e Saúde Coletiva, com ênfase em Epidemiologia da Atividade Física, Educação Física escolar, Estilo de Vida, Promoção da Saúde, Saúde do Jovem e Saúde na Escola.

References

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Published

2025-10-05

How to Cite

FAÇANHA, T. C. C.; FILHO, V. C. B. Distribution Of Collective Health Education Activities For Adolescents In The Context Of Programa Saúde na Escola (PSE) In Ceará. Gestão & Cuidado em Saúde, Fortaleza, v. 3, n. 1, 2025. DOI: 10.70368/gecs.v3i1.15459. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/gestaoecuidado/article/view/e15459. Acesso em: 5 dec. 2025.

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