Construction and validation of an educational video for pressure injury prevention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70368/gecs.v1i2.12931

Keywords:

Educational technology, Nursing Assistance, Pressure injury, Prevention

Abstract

The objective is to build, validate and evaluate an educational video for pressure injury prevention. This is a methodological study based on the construction and validation of technologies, consisting of three phases: 1. integrative literature review, 2. Construction and validation of the video script by expert judges and 3. evaluation of the video by family members, caregivers and companions of hospitalized patients. The final composition of the sample involved the participation of nine expert judges, responsible for validating the script, and 27 family members, caregivers and companions who made up the target audience, actively participating in evaluating the video. To analyze the results, the Content Validity Index (CVI) was used, through the Item-Level Content Validity Index (I-CVI) and the binomial test. Validation by expert judges represented the I-CVI equal to 1 in most of the items evaluated, those that received a score lower than 0.8 were modified according to the suggestions, being considered a valid resource in terms of content and presentation, appropriate for construction of an audiovisual resource. The evaluation of the video by the target audience was considered valid with an agreement level of 0.99. In this way, the instrument stands out as a tool capable of promoting health guidance on pressure injury prevention practices.

Author Biographies

Débora Xavier, Centro Universitário Paraíso

Enfermeira pelo Centro Universitário Paraíso - UniFAP. Pós-graduanda em Gestão em Saúde pelo Centro Universitário Paraíso. 

Yterfania Soares Feitosa, Centro Universitário Paraíso - UniFAP

Mestre em Tecnologia e Inovação em Enfermagem. Professora do curso de graduação em Enfermagem do Centro Universitário Paraiso – UniFAP.

Leila Blanes, Universidade Federal de São Paulo

Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Cirurgia Plástica da Universidade Federal de São Paulo. Professora permanente do Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Gestão aplicadas à Regeneração Tecidual da Unifesp.

Bruno Vinícius de Menezes Barros, Centro Universitário Paraíso - UniFAP

Mestre em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal da Paraíba (2015), onde desenvolveu pesquisa nas áreas de Termodinâmica Aplicada e Fenômenos de Transporte. Especialista em Perícia Criminal e Ciências Forenses pela Universidade Regional do Cariri (2019).

Luciano Moreira Alencar, Centro Universitário Paraíso - UniFAP

Mestre em Cuidados Clinicos em Enfermagem e Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Farmacologia, Gestão e Auditoria em Serviços de Saúde e Urgência e Emergência em Enfermagem. Graduado em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri -URCA. Atua na docência no Ensino Superior nos cursos de Graduação em Enfermagem, Farmacologia, Fisioterapia e Nutrição pelo Centro Universitário Paraíso (UniFAP). 

Tayenne Maranhão de Oliveira, Centro Universitário Paraíso – UniFAP

Pós-Graduada em Gestão em Saúde Pública. Pós-Graduada em Saúde da Família. Mestre em Enfermagem pelo programa de mestrado acadêmico em Enfermagem da Universidade Regional do Cariri. Atua como Docente do curso de Enfermagem do Centro Universitário Paraíso (UniFAP).

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Published

2025-01-13

How to Cite

XAVIER, D.; FEITOSA, Y. S.; BLANES, L.; BARROS, B. V. de M.; ALENCAR, L. M.; OLIVEIRA, T. M. de. Construction and validation of an educational video for pressure injury prevention. Gestão & Cuidado em Saúde, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. e12931, 2025. DOI: 10.70368/gecs.v1i2.12931. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/gestaoecuidado/article/view/12931. Acesso em: 23 jan. 2025.