Sobre os motivos da aversão ao magistério: testando uma hipótese de Adorno
Keywords:
Adorno. Teacher. School.Abstract
In recent research has revealed that worldwide the career of teacher has aroused increasingly less interest. The essay of the German philosopher Theodor Adorno seeks to explain the reasons for this disinterest, but points to the need to test their hypotheses by means of empirical research. This study intends, within its limitations, check the empirical validity of the hypotheses adorniana of aversion to the magisterium. To this end, we carried out the monitoring of schools of the city of Itapipoca and the application of a questionnaire. The analysis of the results of the research indicate in a general way that the hypotheses raised by Adorno are valid, despite differences occur at specific points.
References
ADORNO, Theodor W. Tabus acerca do magistério. In: Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1995.
GOLDSTEIN, Joyce. Alguns dos vocabulários mais usados em psicanálise: racionalização.Disponívelem:<https://www.febrapsi.org/wp-content/uploads/2017/02/racionalizacao--joyce-goldstein.pdf>. Acesso em 03 de julho de 2019.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da educação básica, 2019. Disponível em: <https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/302.pdf>. Acesso em 02 de julho de 2019.
CARNEVALLI, José Antônio, MIGUEL, Paulo Augusto Cauchick. Desenvolvimento da pesquisa de campo, amostra e questionário para realização de um estudo tipo survey sobre a aplicação do qfd no brasil. Disponível em:<http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2001_tr21_0672.pdf>. Acesso em 02 de julho de 2019.
FREUD, Anna. El yo y los mecanismo de defensa. Traducción de Y. O. de Cárcamo y C.E. Cárcamo. Buenos Aires: Editorial Paidos, 1949.
MARX, Karl. ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. Tradução de Marcelo Backes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Profissão professor, julho de 2018. Disponível em:<https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/23.pdf?750034822>.Acesso em 02 de julho de 2019.
XENOFONTE. Ditos e feitos memoráveis de Sócrates. Tradução de Ana Elias Pinheiro. Coimbra: Editora da Universidade de Coimbra, 2009.
PALHARES, Isabela. Só 2,4% dos jovens brasileiros querem ser professor. Estadão, SãoPaulo,24 de junho de 2018. Disponível em:<https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,so-2-4-dos-jovens-brasileiros-querem- ser-professor,70002364548>. Acesso em 03 de julho de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 John Karley de Sousa Aquino, Larissa de Freitas Gonçalves, Jennifer Negreiros Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.