Considerations for is care Philosophy Education
Keywords:
Take care of yourself. Philosophy teaching. High school.Abstract
The article presents suggestions so that the teaching of philosophy in high school can approach what we call a teaching for self-care. From the Foucaultian reading of self-care and interviews with Philosophy teachers of the final stage of Basic Education, we make some considerations so that different instances and actors of society, which are responsible for formal education, can foster an education, especially in the field. which refers to the teaching of philosophy, which fully forms the Brazilian students.
References
BAILLY, Anatole. Le Grand Bailly - Dictionnaire Grec – Français. Paris: Hachette, 2000.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Parecer 492/2001 - Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Brasília, 2001.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017 – Estabelece a Lei do Novo Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, 17 fev, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio – Parte IV: Ciências Humanas e suas Tecnologias. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: ciências humanas - volume 3. Brasília, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação: PNE 2014-2024. Brasília, 2015.
CEARÁ. DECRETO Nº25.851 - Disciplina os afastamentos de servidores públicos estaduais para fins de realização de estudos pós-graduados. Diário Oficial do Estado, Fortaleza, 12 abr, 2000.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. 13ª ed. São Paulo: Edições Graal, 2009.
FOUCAULT, Michel. O governo de Si e dos Outros: curso no Collège de France (1982-1983). Tradução, Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade In: Ditos e escritos V: ética, sexualidade e política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012a. p. 258-280.
FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: curso dado no Collège de France (1983-1984). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2014a.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do Sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014b.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 3: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014c.
FOUCAULT, Michel. Subjetividade e Verdade. São Paulo: editora Martins Fontes, 2016.
GINGRICH, Wilbur; FREDERICK, Danker. Léxico do Novo Testamento: Grego / Português. São Paulo: Editora Vida Nova, 2005.
JUNIOR, Oriomar Skalinski. Técnicas de entrevista e sua aplicação em pesquisas científicas. In. TOLEDO, C; GONZAGA, M. (Org.). Metodologia e técnicas de pesquisa nas áreas de Ciências Humanas. Maringá: Eduem, 2011. p. 173-202.
MUCHAIL, Salma Tannus. Foucault, mestre do Cuidado: textos sobre A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antônio Alex Pereira de Sousa, Paulo Venício Braga de Paula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.