Violência Escolar:

avaliação do Programa Educação para Paz nas Escolas Estaduais de Macapá/Ap

Authors

  • Maria Rosana Fonseca da Silva Mestre em Planejamento em Políticas Publicas pela Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Rodrigo Santaella Gonçalves Doutor em Ciência Política pela Universidade de São Paulo - USP Professor do Instituto Federal do Ceará - IFCE https://orcid.org/0000-0002-6190-8966

DOI:

https://doi.org/10.47455/2675-0090.2020.2.5.4859

Keywords:

school violence, school, public policy, evaluation

Abstract

This article aims to evaluate the Education for Peace Program in the state schools of Macapá / AP. This Program was created to remedy or at least alleviate this problem of school violence. For these changes to take place effectively, it is not enough just to insert the Program within the school institutions, it is necessary a set of factors and partnerships for it to work and give positive results for the school, because this is what is expected of a public policy to be implemented. efficiency and effectiveness to solve or remedy social problems. The school needs to resize its thinking and its role in the social environment, with this defined role the school can work on the problematic issues that affect it, such as school violence. School violence is increasing as there are no efficient and effective initiatives to combat it. There needs to be changes in the social, school, family, and identity formation of our children and young people so that we can remove this problem from our society. The results of this research occurred through the application of questionnaires and interviews with managers, pedagogical coordinators, teachers, students and staff in general and data analysis of records of pedagogical coordination.In order to better understand the theme, the authors' perceptions were aggregated as: Paulo Freire, Abramovay, Charlot, Silva, Ferreira, Garcia, Bellen, Souza, Minayo, Godoy, Cardoso and Salles, among others associated with their ideas. about the topic. During the research, it was observed that the three schools have difficulties in executing the Program effectively, there was a lack of monitoring and support from SEED.

 

References

ABRAMOVAY, Miriam. Escola e violência. Brasília: UNESCO,2002.

¬¬¬________. Escola e violência. Brasília: UNESCO, 2003.

ADAM, Joyce Mary; SILVA, de Paula; SALLES, Leila Maria Ferreira. Jovens, violência e escola: um desafio contemporâneo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível em: <http://books.scielo.org/id/cbwwq/pdf/silva 9788579831096.pdf.> Acesso em: 07 jan.2018.

ANUÁRIO BRASILEIRO. Brasília, 2017. Disponível em:

<http://www.forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2017/12/ANUARIO_11_2017.pdf>. Acesso em: 19 abr.2019.

AMAPÁ. PMAP. A Lei Complementar nº 105, de 22 de Setembro de 2017. Diário Oficial do Estado, Macapá, 22 set. 2017. Disponível em:

<https://pm.portal.ap.gov.br/conteudo/institucional/organizacao>. Acesso em: 13 jul. 2019.

_______. Plano Estadual de Educação. Macapá, 2018. Disponível em:

<https://seed.portal.ap.gov.br/leg/plano.pdf>. Acesso em: 01 abr. 2018.

_______. Secretaria de Estado da Educação. Macapá: SEED, 2018. Disponível em:<https://seed.portal.ap.gov.br/>. Acesso em: 11 jan. 2018.

BAYLEY, D. Padrões de Policiamento. São Paulo: EdUSP,2001.

BORGES, C. M. F. Os professores da Educação Básica de 5ª a 8ª séries e seus saberes profissionais. 2003. 256f. Tese (Doutorado em Educação) - Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2003.

BORGES, E. G. F. A violência nas escolas, o trabalho da formação ameaçado por uma questão de segurança pública. 2003. 66f. Monografia (Especialização em Criminalidade e Segurança Pública) – Centro de Estudos da Criminalidade e Segurança Pública, Universidade Federal de Minas Gerais, 2003.

BRASIL. Atlas da Violência. Brasília: IPEA, 2019. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/relatorio_institucional/190605_atlas_da_violencia_2019.pdf>. Acesso em: 15 jun.2019.

CARDOSO, Ivanilda. Valores humanos: o princípio de uma educação de excelência. [S.l;s.n], 2010. Disponível em: <https://www.webartigos.com/artigos/valores-humanos-o-principio-de-uma-educacao-de-excelencia/43076>. Acesso em: 04 ago. 2019.

CARDOSO, Marcio Adriano. Paz e violência na escola: vozes, ecos e silêncios.São Leopoldo, 2012. Disponível em: <http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/4605/02d.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 24 jun. 2019.

CHARLOT, B; ÉMIN, J-C. Violences à l’ école-état das saviors. Paris: Masson & Armand Colin, 1997.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio Eletrônico: século XXI. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

FERREIRA, Carlos Augusto Lima. Pesquisa quantitativa e qualitativa: perspectivas para o campo da educação. Revista Mosaico, v. 8, n. 2, p. 173-182, jul./dez. 2015. Disponível em:

. Acesso em: 12 maio 2019.

FREIRE, Paulo. Educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991. Disponível em:<https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC10/10-recensoes-2.pdf>. Acesso em: 15 jul.2019.

FOUCAULT, M. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GARCIA, Ronaldo Coutinho. Subsídios para organizar avaliações da ação governamental. Planejamento e Políticas Públicas, Brasília, v.7, n. 23, p. 7-70, jan./jun. 2001.

GONÇALVES, L.A.O. SPOSITO, M.P. Iniciativas públicas de redução da violência escolar no Brasil. Cad. Pesqui, São Paulo, v.45, n. 115, p. 101-138, 2002.Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/n115/a04n115.pdf>. Acesso em: 07 jun. 2019.

GUIMARÃES, Á. M. A dinâmica da violência escolar: conflito e ambigüidade. São Paulo: Campinas, 1996.

GOVERNO DO ESTADO DO AMAPÁ. Disponível em:<https://www.portal.ap.gov.br/>. Acesso em: 17 jul. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: <https://www.diariodoamapa.com.br/cadernos/cidades/ibge-divulga-as-estimativas-de-populacao-dos-municipios-amapaenses-para-2018/>. Acesso em: 16 jun. 2019.

LATERMAN, I. Violência e incivilidade na escola: nem vítimas, nem culpados. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2000.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Conceitos, teorias e tipologias de violência: a violência faz mal à saúde. Londrina:[s.n], 2005. Disponível em: <http://www.londrina.pr.gov.br/dados/images/stories/Storage/sec_mulher/capacitacao_rede%20/modulo_2/205631-conceitos_teorias_tipologias_violencia.pdf>. Acesso em: 15 dez. 2017.

________. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1995. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/25742/25742_5.PDF>. Acesso em: 07 abr. 2018.

MINISTÉRIO PUBLICO DO ESTADO DO AMAPÁ. Escolas Restaurativas. Macapá, 2018. Disponível em: <http://www.mpap.mp.br/>. Acesso em: 11 jan. 2018.

MONITOR DA VIOLÊNCIA. Disponível em: <http://especiais.g1.globo.com/monitor-da-violencia/2018/mortes-violentas-no-brasil/#!/dados-mensais-2019>. Acesso em: 01 jul. 2019.

OLIVEIRA, Adão Francisco de. Políticas públicas educacionais: conceito e contextualização numa perspectiva didática. [S.l;s.n], 2012. Disponível em: <http://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2012/01/texto-4-pol%C3%8Dticas-p%C3%9Ablicas-educacionais.pdf>. Acesso em: 05 mar.2018.

PROGRAMA EDUCAÇÃO PARA A PAZ. Disponível em: <http://epaz.seed.ap.gov.br/>. Acesso em: 11 jan. 2018.

SILVA. Raimundo Paulino da. A escola enquanto espaço de construção do conhecimento. Revista espaço acadêmico, v.67, n.139, p.56-58, dez. 2012.

SILVA, M. J. D. da. O papel do professor frente à violência nas escolas: uma mediação necessária. Revista Eletrônica de Ciências da Educação, Campo Largo-PR, v. 3, n. 1, p. 1-16, 2004. Disponível em: <http://revistas.facecla.com.br/index.php/reped/issue/view/57>. Acesso em: 25 maio 2019.

SOUZA. Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, p. 20-45, jul/dez 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/soc/n16/a03n16>. Acesso em: 02 ago. 2019.

SPOSITO, Marilia Pontes. A instituição escolar e a violência. São Paulo:[s.n], 2001. Disponível em:<http://www.iea.usp.br/publicacoes/textos/spositoescolaeviolencia.pdf/at_download/file>. Acesso em: 06 abr.2018.

________. A Instituição escolar e a violência. São Paulo:[s.n], 1998. Disponível em:<http://www.iea.usp.br/publicacoes/textos/spositoescolaeviolencia.pdf/at_download/file>. Acesso em: 16 fev. 2019.

TREVISAN, A. P.; BELLEN, H. M. V. Avaliação de políticas públicas: uma revisão teórica de um campo em construção. Revista de Administração Pública, v. 42, n. 3, p. 529-550, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rap/v42n3/a05v42n3.pdf>. Acesso em: 19 abr. 2019.

Published

2021-01-04

How to Cite

Silva, M. R. F. da, & Gonçalves, R. S. (2021). Violência Escolar:: avaliação do Programa Educação para Paz nas Escolas Estaduais de Macapá/Ap. Inovação & Tecnologia Social, 3(7), 5–19. https://doi.org/10.47455/2675-0090.2020.2.5.4859

Issue

Section

Artigos