O Adoecimento Docente na Rede Municipal de Educação de Sobral/(CE):
prevenção e políticas pública
DOI:
https://doi.org/10.47455/2675-0090.2024.6.14.15152Keywords:
teaching illness, sobral, working conditionsAbstract
In this research, we will bring to light the problem faced by education workers, through which the health/disease relationship and the working conditions of teachers in the municipal education network of Sobral were analyzed. In order to achieve the proposed objective, bibliographic research and the valuable contribution of 90 teachers answering a questionnaire and 18 teachers participating in interviews were used as sources of information. The results of the statistical analyzes allowed us to detect that in the network there are indications of complaints associated with illness, as well as salary dissatisfaction, need to supplement extra income, pressure to meet learning goals, and mental illness (burnout syndrome, panic and/or high stress). But we also find a network where teachers say they are satisfied and motivated with their profession.
References
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 2015. (Edição especial de 20 anos.)
BENEVIDES-PEREIRA, A.M.T. Burnout: Quando o Trabalho Ameaça o bem-estar do trabalhador. São Paulo: 3 ed. Casa do Psicólogo, 2008.Caderno Universitário; n. 18.:Universidade Luterana do Brasil, Canoas 2001, 52 p.
CARLOTTO, M. S.; PALAZZO, L.S. Síndrome de Burnout e fatores associados: um estudo epidemiológico com professores. Caderno. Saúde Pública, Rio de Janeiro, vol. 22, n. 5, mai. 2006.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Universo. 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/sobral/panorama . Acesso em 29/01/2022
LEITÃO, Keila de Sousa. Síndrome de Burnout: percepções dos professores envelhecendo dos programas de pós-graduação em educação da UFT. 70f. Monografia (Graduação)- Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2020.
MASLACH, C. & LEITER, M. R The truth about burnout: how organization cause, personal stress and what to do about it. San Francisco: Jossey-Bass, 1997.
SUMIYA, L. A. . Sobral e a garantia da aprendizagem de todas as crianças. 2019.
UNESCO. Marco da educação 2030: Declaração de Incheon. Incheon, Coréia do Sul: UNESCO, 2015.
