Existe Correlação entre os Gastos Públicos em Educação e es Indicadores Educacionais no Ceará?
DOI:
https://doi.org/10.47455/2675-0090.2023.5.12.11085Keywords:
correlation between public policies, public spending, education, idebAbstract
This work aims to identify and understand the correlation between public spending on education and the result obtained in the Basic Education Development Index - Ideb in the State of Ceará. For this purpose, a quantitative methodology was used, based on the statistical model known as linear regression of serial data, assuming public expenditure on education as an independent variable and, as a dependent variable, the index obtained from Ideb. After applying the study, the results showed the strength of the correlation between the policies, in addition to pointing out the degree of determination of expenditures on the indicator achieved.
References
BALEEIRO, Aliomar. Uma Introdução à Ciência das Finanças. 16. ed., Rio de Janeiro: Forense, 2004.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 fev. 2022.
BRASIL. Cartilha Finbra/Siconfi. Brasília: Ministério da Economia. Disponível em: file:///D:/Usuarios/49781318/Downloads/Cartilha_FINBRA%20(1).pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.
BRASIL. Lei nº 4.320/1964: estatui normas gerais de Direito Financeiro para elaboração e controle dos orçamentos e balanços da União, dos Estados, dos Municípios e do Distrito Federal. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4320.htm. Acesso em: 20 fev. 2022.
BRASIL, Felipe Gonçalves; CAPELLA, Ana Cláudia Niedhardt. Os Estudos das Políticas Públicas no Brasil: passado, presente e caminhos futuros da pesquisa sobre análise de políticas. Revista Política Hoje. v. 25, n. 1. 2016.
CAIRNEY, Paul. Understanding Public Policy Theories and Issues. Nova Iorque: Palgrave Macmillan. 2012.
CÂNDIDO JUNIOR, José Oswaldo. Os Gastos públicos no Brasil são produtivos? Brasília: IPEA, Revista Planejamento e Políticas Públicas, n. 23, 2001.
CAVALCANTE, Denise Lucena; CABRAL, Denise Maciel de Albuquerque. Os custos das políticas públicas: um olhar para o orçamento com foco no gasto. Brasília/DF: Revista de direito internacional, econômico e tributário (RDIET), v. 9, n. 1, 2014.
CEARÁ. Constituição do Estado do Ceará de 1989. Disponível em: https://www.al.ce.gov.br/index.php/atividades-legislativas/constituicao-do-estado-do-ceara. Acesso em: 10 mar. 2022.
CEARÁ. Balanço Geral do Estado do Ceará (2004 a 2019). Fortaleza: Secretaria da Fazenda do Estado. Disponível em: https://www.sefaz.ce.gov.br/balancos-por-ano-2/. Acesso em: 13 mar. 2022.
CEARÁ. Ceará lidera ranking nacional do Ideb 2019. Disponível em: https://www.ceara.gov.br/2020/09/15/ceara-lidera-ranking-nacional-do-ideb-2019/. Acesso em: 10 mar. 2022.
CEARÁ. Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Ceará – IPECE. Disponível em: https://www.ipece.ce.gov.br/. Acesso em: 05 jan. 2022.
DELORS, J.; CHUNG, F.; GEREMEK, B.; GORHAM, W; KORNHAUSER, A.; MANLEY, M.; QUERO, M.P.; SAVANÉ, M.A.; SINGH, K.; STAVENHAGEN, R. Educação: um tesouro a descobrir. Paris: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI, 1996.
DIAS, Érika; PINTO, Fátima Cunha Ferreira. Educação e Sociedade. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 27, n. 104, 2019.
DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA João Ferreira. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Campinas/SP: Caderno Cedes, v. 29, n. 78, p. 201-215. 2009.
DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira; SANTOS, Catarina de Almeida. A Qualidade da Educação: conceitos e definições. Brasília/DF: Inep. Série Documental. Textos para Discussão. n. 24, 2007.
DOWBOR, Minika; CARLOS, Euzenia; ALBUQUERQUE, Maria do Carmo. As origens movimentistas de políticas públicas: proposta analítica aplicada às áreas de criança e adolescente, direitos humanos e saúde. São Paulo: Lua Nova. 2018.
FARIA, Carlos. Ideias, Conhecimento e Políticas Públicas: um inventário sucinto das principais vertentes analíticas recentes. São Paulo: Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 18, n. 51, 2003.
FERNANDES Antônio Sérgio Araújo. Políticas Públicas: definição, evolução e o caso brasileiro na política social. São Paulo: Paulus. 2007.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5. ed., São Paulo, Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Apresentação de Ana Maria Araújo Freire. Carta-prefácio de Balduino A. Andreola. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA-INEP. Portal Ideb. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br. Acesso em: 22 fev. 2022.
LASWELL, Harold. Who gets what, When, how. Nova Iorque: Whittlesey house. 1936
LEITE, Harrison. Manual de Direito Financeiro. Salvador: Editora Jus Podivm. 2018.
MEAD, Lawrencw M. Public Policy: Vision, Potential, Limits, Policy Currents, Fevereiro: 1- 4. 1995.
NÉRICI, Imídio G. Introdução à Supervisão Escolar. 5. ed., São Paulo: Atlas, 1990.
OLIVEIRA, Regis Fernandes de. Curso de direito financeiro. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2010.
PETERS, B. G. American Public Policy. Chatham/New Jersey: Chatham House. 1986.
PUCCINELLI, Fernando Gasparotto; SLOMSKI, Valmor. Um estudo do investimento público em educação básica no Brasil e do desempenho dos alunos em avaliações nacionais por Unidade Federativa no período de 1998 a 2007. São Paulo: 7º Congresso USP de Iniciação Científica em Contabilidade, Universidade de São Paulo, 2010.
RODRIGUES, Sandra Cristina Antunes. Modelo de Regressão Linear e suas Aplicações. Defendida em outubro de 2012. Dissertação (Mestrado em Matemática). Departamento de Ciências, Universidade da Beira Interior, Covilhã, PT, Repositório Digital da Universidade da Beira Interior, 2012. Disponível em: https://ubibliorum.ubi.pt/bitstream/10400.6/1869/1/Tese%20Sandra%20Rodrigues.pdf. Acesso em: 10 ago. 2021.
SAMPAIO, Nilo A de S. Aplicações da Correlação e Regressão Linear. Resende, RJ: Associação Educacional Dom Bosco, 2015. Disponível em: https://www.aedb.br/wp-content/uploads/2015/05/52.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
SANCHES, Osvaldo Maldonado. Dicionário de orçamento, planejamento e áreas afins. 2. ed., Brasília/DF: Cidade, 2004.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Campinas/SP: Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 34, 2007.
SILVA JUNIOR, João dos Reis; FERRETTI, Celso João. O institucional, a organização e a cultura da escola. São Paulo: Xamã, Cadernos de Pesquisa, v. 35, 2004.
SILVEIRA, Alexandre Segóvia; TEIXEIRA, Arilda Magna Campagnaro. O Efeito do Gasto Público na Qualidade da Educação. Rio de Janeiro: XXXVI Encontro do ANPAD. 2012.
SOBREIRA, Rogério; CAMPOS, Bruno Cesar. Investimento público em educação fundamental e a qualidade do ensino: uma avaliação regional dos resultados do Fundef. Rio de Janeiro: Revista da Administração Pública (RAP), v. 42, n. 2, p. 327-46, 2008.
SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Porto Alegre: Sociologias, n. 16, p. 20-45, 2006.
SQUIZZATO, Ana Carolina. Direito Financeiro e Econômico. São Paulo: Editora Método, 2013.
UNESCO. Educação de qualidade no Brasil. 2021. Disponível em https://pt.unesco.org/fieldoffice/brasilia/education-quality. Acesso em: 16 jan. 2022.
UNESCO. Educação de qualidade para todos: um assunto de direitos humanos. 2. ed., Brasília/DF: Unesco. 2008.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Guia de Normatização de Trabalhos Acadêmicos. Fortaleza; UECE, 2020. Disponível em: http://www.uece.br/biblioteca/wp-content/uploads/sites/27/2020/03/GUIA-UECE-2020-FINAL.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.