O que pensam os Servidores Públicos da Universidade Estadual do Ceará a Respeito do Serviço Público
DOI:
https://doi.org/10.47455/2675-0090.2023.5.11.10665Keywords:
public servic, management, public serverAbstract
This is the presentation about the ideas that public servants of the State University of Ceará have about the public service and how they interfere in the daily work exercises. It was established as the main objective: to identify the idea of public service by servers of a state university. A semi-structured script was applied through interviews. Ten servers participated in the survey. The public service was perceived as an action focused on collectivity that needs to have quality, whose reflection involves how the server performs its own actions. Moreover, within the public service, there are challenges related to salaries, infrastructure and accommodation of servers, as well as old paradigms of clientelismo and patrimonialism. The public service faces bureaucratization in two ways, from the perspective of the interviewees: organization and standardization, at the same time, become deadlocked in problem solving. At the university, while offering qualification courses, the interviewees showed to feel that there were no programs to encourage the training and recognition of the works, concomitantly, they lived the duality in believing that qualifying will imply opportunities, meritocracy, but not growth within the public service.
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRESSER PEREIRA, L. C. Gestão do Setor Público: estratégia e estrutura para um novo Estado. In: BRESSER PEREIRA, L. C.; SPINK, P. Reforma do Estado e Administração Pública. Gerencial. 7. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p. 21-38.
CARBONE, P. P. Cultura organizacional do setor público brasileiro: desenvolvendo uma metodologia de gerenciamento de cultura. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v.34, n.2, p.1-5, 2000.
CARVALHO, J. M. Mandonismo, coronelismo, clientelismo: uma discussão conceitual. Dados, Rio de Janeiro, v.40, n.2, p.229-250, 1997.
CEARÁ. Lei 9.826, de 14 de maio de 1974. Estatuto dos Funcionários Públicos Civis do Estado. Disponível em: http://www.uece.br/depes/index.php/arquivos/doc_view/126-lei9826?tmpl=component&format=raw. Acesso em: 1 jan. 2020.
CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. O que é nepotismo? 2008. Disponível: https://www.cnj.jus.br/o-que-e-nepotismo. Acesso em: 12 out. 2020.
MEIRELLES TRO, M. S. Z. Direito administrativo. 27. ed. São Paulo: Atlas, 2014.
DRUCK, G. et al. A terceirização no serviço público: particularidades e implicações. 2018. Disponível: dhttp://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/8709/1/A%20Terceiriza%C3%A7%C3%A3o.pdf Acesso em: 5 set. 2021.
DUARTE, R. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar, Curitiba, n. 24, p. 213-225, 2004.
FGV-DAPP. Estudo da FGV/DAPP analisa a estrutura do funcionalismo público brasileiro. Rio de Janeiro: FGV-DAPP, s/d.
FREYRE, G. Casa Grande & Senzala. 46. ed. Rio de Janeiro: Record, 2002.
FROTA, F.H.S.; SILVA, M.A.L. Mass Media e Política Industrial no Ceará. O público
GODOY, A. S. Refletindo sobre critérios de qualidade da pesquisa qualitativa. Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, Pernambuco, v. 3, n. 2, p. 81-89, 2005.
HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. 26. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
KLEINBAUM, D.G.; KLEIN, M. Logistic regression. New York: Springer, 2010.
MARQUES, A. L.; BORGES, R.; REIS, I. C. Mudança organizacional e satisfação no trabalho: um estudo com servidores públicos do estado de Minas Gerais. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v.50, n.1, p.41-58, 2016.
MAZZA, A. Manual de direito administrativo. São Paulo: Saraiva, 2011.
MEIRELLES, H. L. Direito administrativo brasileiro. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1991.
MELLO, C. A. B. Curso de direito administrativo. São Paulo: Malheiros, 2005.
MENEZES, J.B. O princípio da eficiência na administração pública brasileira: instrumentalização, destinação e controle. Pensar, Fortaleza, v. 10, n. 10, p. 57-66, 2005.
MINAYO, M. C. S. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Editora HUCITEC, 2010.
NASCIMENTO, T. A. C.; Oliveira, S. R. Os sentidos do trabalho no serviço público: uma perspectiva geracional. In: ENCONTRO DA ANPAD, 37, Rio de Janeiro/RJ, 2013. Anais... Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, 2013.
NOVAES, C.; LASSO, S.; MAINARDES, E.W. Percepções de qualidade do serviço público. RPCA , v. 9., n.1, p.107-123, 2015.
PELÁ, G. Ocupação no serviço público federal: a herança patrimonialista e as nomeações aos cargos em comissão. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/49724/R%20-%20E%20-%20GERSON%20PELA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 7 jul. 2021.
RUTKOWSKI, J. Qualidade no serviço público – um estudo de caso. Gestão e produção. v.5, n.3, p. 284-297, dez. 1998
SCHWARTZMANN, S."A abertura política e a dignificaçăo da funçăo pública", Estado e Administraçăo Pública: reflexőes, SEDAP-PR/FUNDEP, 1987.
SILVA, A.H.; FOSSÁ, M.I.T. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas, Campina Grande, v.17, n.1, 2015.
TOURINHO, R. O Combate ao Nepotismo e a Súmula Vinculante. n.13: Avanço ou Retrocesso? 2011. Disponível em: http://www.mpgo.mp.br/portalweb/hp/6/docs/o_combate_ao_nepotismo_e_a_sumula_vinculante_no_13_avanco_ou_retrocesso.pdf. Acesso em: 4 jun. 2020.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Reitora pro tempore Josete Sales assume Reitoria da Uece. 2020a. Disponível em: http://www.uece.br/noticias/reitora-pro-tempore-josete-sales-assume-reitoria-da-uece/. Acesso em: 5 ago. 2021.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Professor Hidelbrando Soares é nomeado reitor da Uece pelo governador Camilo Santana. 2021. Disponível em: http://www.uece.br/pronatec/2021/01/14/professor-hidelbrando-soares-e-nomeado-reitor-da-uece-pelo-governador-camilo-santana/. Acesso em: 5 ago. 2021.
VIEIRA, E. F.; VIEIRA, M. M. F. Funcionalidade burocrática nas universidades federais: conflito em tempos de mudança. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v.8, n.2, p.181-200, 2004.
VIOLA, J. R.; SCATOLIN, H. G. As possibilidades de (in)satisfação no trabalho do Servidor Público. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, Ano 5, Ed 3, v.8, p. 115-130, 2020.
WEBER, M. Ensaios de sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.
WEBER, M. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. v. 2. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999.