The viewpoint of drought
considerations on the Baturité Railway Album (1880)
Abstract
The article discusses the making of an album of photographs taken during the extension works of the Baturité Railroad during the great drought that occurred in Ceará between 1877 and 1879 and offered as a celebration artifact for the conclusion of the works on the railroad by engineer Carlos Alberto Morsing, head of the construction commission, to the monarch Pedro II. In addition to the analysis of some of the photographs in the Album da Estrada de Ferro de Baturité, the meaning of the visual record in public works in the Second Reign in the face of the critical circumstances of the drought is discussed. The article seeks to dialogue with the historiography about the photographic image in the 19th century and interprets photography as an important visual record in the construction of imperial power, at the same time that it constitutes a testimony of a history-catastrophe.
References
ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz de. Palavras que calcinam, palavras que dominam: a invenção da seca do Nordeste. Revista Brasileira de História, 15 (28), p. 111-120, 1995.
ANDERMANN, Jens. A óptica do estado: visualidade e poder na Argentina e no Brasil. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.
BARBALHO, Alexandre. Corpos e mentes dilacerados: o grotesco nas imagens da seca de 1877. Trajetos - Revista de História, UFC, Fortaleza, v. 3, n. 6, p. 139-150, 2005.
BARBOSA, Marta Emisia J. Imprensa e fotografia: imagens de pobreza no Ceará entre final do século XIX e início do século XX. Revista Projeto História, PUC-SP, São Paulo, n. 24, p. 421-429, 2002.
BARTHES, Roland. A câmara clara: notas sobre a fotografia. 8a edição. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2022.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua possibilidade de reprodução técnica. In.:
BENJAMIN, Walter. Estética e sociologia da arte. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
CANDIDO, Tyrone A. P. Trem da seca: sertanejos, retirantes e operários (1877-1880). Col. Outras Histórias. Fortaleza: Museu do Ceará, 2005.
CANDIDO, Tyrone A. P. Proletários das secas: experiências nas fronteiras do trabalho (1877- 1919). Curitiba: Editora Appris, 2019.
CARVALHO, José dos Reis. Aquarelas e desenhos do Ceará oitocentista: o trabalho de José dos Reis Carvalho na Comissão Científica de Exploração (1859-1861). Fortaleza: IPHAN, 2016.
CARVALHO, Vânia Carneiro de. A representação da natureza na pintura e na fotografia brasileiras do século XIX. In.: FABRIS, Annateresa (Org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. 2a edição. São Paulo: EdUSP, 1998.
KOSSOY, Boris. Dicionário histórico-fotográfico brasileiro: fotógrafos e ofício da fotografia no Brasil, 1833-1910. São Paulo: Instituto Moreira Salles. 2002.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 5a edição. Cotia/SP: Ateliê Editorial, 2020.
LEITE, Ary Bezerra. História da fotografia no Ceará do século XIX. Fortaleza: Editora do Autor, Museu da Imagem e do Som, 2019.
MARINHO, Pedro Eduardo M. Ampliando o estado imperial: os engenheiros e a organização da cultura no Brasil oitocentista (1874-1888). Tese de Doutorado (História Social). Niterói, RJ: Universidade Federal Fluminense, 2008.
MATTOS, Ilmar Rohloff de. O tempo saquarema: a formação do Estado imperial. São Paulo: HUCITEC, 1990.
MAUAD, Ana Maria. Imagem e autoimagem do Segundo Reinado. In.: ALENCASTRO, Luiz Felipe de (Org.). História da vida privada no Brasil. Império: a corte e a modernidade nacional. São Paulo: Companhia das Letras, 2011, p. 181-232.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11- 36, 2003.
NEVES, Frederico de Castro. A multidão e a história: saques e outras ações de massa no Ceará. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.
NEVES, Frederico de Castro. Estranhos na Belle Epoque: a multidão como sujeito político (Fortaleza, 1877-1915). Trajetos – Revista de História da UFC, Fortaleza, v. 3, n. 6, p. 113-138, 2005.
OLIVEIRA, Eduardo Romero. Vistas fotográficas das ferrovias: a produção de registros de obra pública no Brasil do século XIX. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, v. 25, p. 695-723, 2018.
PORTO ALEGRE, Maria Sylvia. Comissão das borboletas: a ciência do Império entre o Ceará e a corte. Col. Outras Histórias. Fortaleza: Museu do Ceará, 2003.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. 2ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
SMITH, Herbert H. Brazil, the Amazons and the coast. New York: Charles Scribner’s Sons, 1879.
TURAZZI, Maria Inez. Missão fotográfica: documentação e memória das obras públicas no século XIX. Cadernos de Antropologia e Imagem (UERJ), v. 8, p. 37-63, 1999.
TURAZZI, Maria Inez. A vontade panorâmica. In.: VV. AA. O Brasil de Marc Ferrez. São Paulo: Instituto Moreira Sales, 2005.
VASQUEZ, Pedro Karp. A fotografia no Império. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002. VASQUEZ, Pedro Karp. Nos trilhos do progresso: a ferrovia no Brasil imperial vista pela fotografia. São Paulo: Metalivros, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Tyrone Apollo Pontes Cândido
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.