The mazes of the problematization in learning
Keywords:
Learning. Invention. Maze. Problem. Reproduction.Abstract
This article describes the conceptions developed in Education, regarding the theme of learning through problematization. To illustrate this description we will use the maze metaphor and its different compositions and outputs to think about the problem. Approach that will move through two dimensions of learning: 1) Resolubility and reproduction, which, on the one hand, transits through Platonic transcendence; and, on the other, by modern rationalism, resulting in the conformism of the representation of identity. 2) Invention and production, from the perspective of connected education as a thought of difference, specifically developed by Deleuze and Guattari, which consists in the production of singularities.
References
BRANDÃO, J. S. Mitologia Grega. Petrópolis: Vozes, 1986.
BULFINCH, Thomas. O Livro de Ouro da Mitologia (A Idade da Fábula) História de Deuses e Heróis. Trad. David Jardim Júnior. 26ª Edição. Ediouro 2006.
COLLI, Giogio, Nascimento da filosofia. Lisboa: Edições 70, 2010.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Trad. Antonio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica.trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed.34, 2011.
Diferença e Repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
DELEUZE e GUATTARI, Mil Platôs, vol.1. Trad. Ana L. Oliveira, Aurélio G. Neto, Célia P. Costa. São Paulo: Ed.34, 2011(2ª edição).
ECO, Umberto. Pós-escrito a "O nome da Rosa. Trad. Letizia Zeni Antunes e Álvaro Lorencini. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.
MONTFORT, Associação Cultural. Capítulo XI Tirésias reencontra Édipo. Periódico Eletrônico,SãoPaulo,25dejan.1994.
Disponívelem:<http://www.montfort.org.br/index.php?secao=cadernos&subsecao=religiao&art igo=labirintos11(=obra> Acesso em: 19 out. 2019.
GALLO, S. Deleuze & a Educação, Belo Horizonte: Autentica, 2003.
GALLO,S. As múltiplas dimensões do aprender. Periódio Eletrônico, COEB,2012disponível:
http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/13_02_2012_10.54.50.a0ac 3b8a140676ef8ae0dbf32e662762.pdf (obra >acesso em 25 JUL.2017).
KASTRUP, V. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001.
ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. Trad. Luiz Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcos Ribeiro de Santana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.