Montaigne and the paths that develop a well formed head
Keywords:
Head well-formed. Essay. Education. Preceptor. Moral Formation.Abstract
This article aims to reconstruct and present Montaigne's ideas about education based on the essay “On the Education of Children”. By contextualizing the genre “essay” in Montaigne's philosophy, we identify some implicit values present in his argument about education. By presenting his critiques of humanistic scholastic pedagogy, we recover two fundamental notions for his reflection on education: “a head well-formed” and “the commerce of men”. Showing that for Montaigne the formation takes place through the visitation of the world, it denotes the teacher's function and his ways to lead his students to develop a well-formed head.
References
ADORNO, Theodor. Notas de Literatura I: O ensaio como forma. Tradução e apresentação de Jorge M. B. de Almenida. São Paulo: Editora 34, 2003.
ANTUNES, Danielle. Da educação das crianças em Montaigne: uma ideia de formação humana. Tese (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
BURKE, Peter. Montaigne. Trad. Jaimir Conte. São Paulo: Loyola, 2006.
EVA, Luiz. A figura do filósofo. São Paulo: Loyola, 2007.
MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 2004.
MONTAIGNE, Michel de. Ensaios. Trad. Sérgio Milliet. 1ª ed. São Paulo: Abril S.A., 1972.
THEOBALDO, Maria Cristina. Sobre o “Da educação das crianças”: a nova maneira de Montaigne. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Filosofia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
STAROBINSKI, Jean. Montaigne em Movimento. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Matheus Passavante Amaral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.