Filosofia e literatura: caminhos para o pensar e o aprender

Authors

  • Jéferson Luís Azeredo Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC
  • Sônia Martins de March Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC

Keywords:

Language. Poems. Textbook.

Abstract

Going beyond the strictly literary view of poetry, this article seeks to bring a contribution to language teaching regarding the analysis of poems, especially from the poetic language vision of the philosopher Martin Heidegger. Heidegger's understanding of poetic language contrasts with the usual form as it has been studied in the Portuguese Language textbooks, in the middle school, specifically in the Portuguese Language Collection, by William Roberto Cereja and Tereza Cochar Magalhães. When analyzing the Portuguese Collection Languages in how the poetic texts works, we notice the predominance of a formal study of the poems, used as text for teaching the structure of the poem.

Author Biographies

Jéferson Luís Azeredo, Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC

Estuda na Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC.

Sônia Martins de March , Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC

Licenciada em Letras – UNESC.  

References

BACK, Angela; CARVALHO, Richarles de Souza; SCHILICKMANN, Carlos Arcângelo (Organizadores). Língua e ensino: práticas de linguagem possíveis e reais. Criciúma – SC. UNESC, 2014.

BRITTO, Luiz Percival Leme. A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical. Campinas, SP:Mercado das Letras, 2002.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza. Português: linguagens. 9ª ed. São Paulo: Saraiva, 2013 (464 p.). Livro 01.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza. Português: linguagens. 9ª ed. São Paulo: Saraiva, 2013 (400 p.). Livro 02.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza. Português: linguagens. 9ª ed. São Paulo: Saraiva, 2013 (400 p.). Livro 03.

CÉSAR, Constança Marcondes. Habitar poeticamente a terra. v. 09, n. 03. Aracaju: Pidcc, out/2015. p. 254

DESCARTES, René. Discurso do Método. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

EAGLETON, Terry. Teoria da Literatura: Uma introdução. São Paulo, Martins Fontes, 1997.

GONDIM, Elnor; RODRIGUES, Osvaldino Marra. Pensar o ser na poesia: Heidegger leitor de Hölderlin. Revista UEPG. v. 10, n. 1, 2010.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Editora Vozes, 2014.

HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem. Editora universitária São Francisco. Petrópolis, Vozes, 2003.

HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Edições 70, 2010.

MARCUSCHI, Luiz Antonio Marcuschi. Exercícios de compreensão ou copiação nos manuais de ensino da língua? n.69, Brasília, jan./mar. 1996.

SANTOS, Eder Soares; MARTINS, Mizael. Linguagem: início de Kehre no pensamento de Heidegger ainda em Ser e Tempo.

WERLE, Marco Aurélio. Poesia e pensamento em Hölderlin e Heidegger. São Paulo. EDUNESP, 2005.

Published

2024-07-09

How to Cite

Azeredo, J. L., & March , S. M. de. (2024). Filosofia e literatura: caminhos para o pensar e o aprender. Occursus - Revista De Filosofia, 3(1 - Jan./Jun.), 42–59. Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/Occursus/article/view/12935