Sophist teaching

Authors

  • Thatiane Santos Meneses Universidade Federal de Sergipe - UFS

Keywords:

Sophists. Teaching. Philosophy. Speech. Rhetoric.

Abstract

The present research aims to analyze the teaching methodology employed by the sophists when teaching persuasion techniques to young Athenians. Teaching in Ancient Greece, especially in Athens, was more relevant among young people, to whom the main precepts on politics were passed, making them the biggest target audience of the sophists. The research has as specific objectives to investigate the existence of the teaching method used by the sophists and its importance for the social and political evolution of Athens. The theme is relevant to the understanding of sophistry teaching, especially with regard to rhetoric.

Author Biography

Thatiane Santos Meneses, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Advogada, Graduanda em Filosofia, Graduanda em Letras Vernáculas, Pós-graduada em Direito Civil e Processual Civil, Pós-graduanda em Ensino de Filosofia, Mestranda em Filosofia da linha de pesquisa conhecimento e linguagem do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Universidade Federal de Sergipe.

References

ARANHA, M. L. de A. História da Educação. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2000. CABRAL, João Francisco Pereira. A educação na Grécia clássica: dos sofistas a Platão. Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/filosofia/a-educacao-na-grecia-classica-dos-sofistas-platao.htm. Acesso em 09 de dezembro de 2020.

CASERTANO, Giovanni. Sofista. Tradução de José Bortolini. São Paulo: Paulus, 2010.

EDUCAÇÃO GREGA - https://www.historiadomundo.com.br/grega/educacao-grega.htm - acesso em 09/12/2020.

EDUCAÇÃO NA ANTIGUIDADE CLASSICA – http://estacio.webaula.com.br/cursos/go0393/te0004/index.html - Acesso em 09/12/2020.

GUTHRIE, W. K. C. Os Sofistas. 2 ed. Tradução de João Rezende da Costa. São Paulo: Paulus, 2007.

JAEGER, W. Paidéia: a formação do homem grego. Tradução de Artur M. Parreira. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

KERFERD, G. B. O movimento sofista. Tradução de Margarida Oliva. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

MANACORDA, M. A. História da Educação: da Antiguidade aos nossos dias. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MARQUES, Marcelo P. (org), Filosofia dos Sofistas: Hegel, Capizzi, Versényi, Sidgwick. Tradução de Verlaine de Freitas et al. São Paulo: Paulus, 2017.

PLATÃO. Diálogos I: Teeteto (ou do conhecimento), Sofista (ou do ser), Protágoras (ou sofistas). Tradução, textos complementares e notas Edson Bini. Bauru: EDIPRO, 2007.

_______. Diálogos II: Górgias (ou da retórica), Eutidemo (ou da disputa), Hípias Maior (ou do belo), Hípias Menor (ou do falso). Tradução, textos complementares e notas Edson Bini. Bauru: EDIPRO, 2007.

ROMILLY, Jacqueline de. Os grandes sofistas da Atenas de Péricles. Tradução de Osório Silva Barbosa Sobrinho. São Paulo: Octavo, 2017.

SILVEIRA, Renê José Trentin, GOTO, Roberto (Org.). A filosofia e seu ensino. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

SOUZA, N. M. M. (Org.). História da Educação: Antiguidade, Idade Média, Idade Moderna, Idade Contemporânea. São Paulo: Avercamp, 2006.

UNTERSTEINER, Mario. A obra dos sofistas: uma interpretação filosófica. Tradução de Renato Ambrósio. São Paulo: Paulus, 2012.

Published

2024-04-15

How to Cite

Santos Meneses, T. (2024). Sophist teaching. Occursus - Revista De Filosofia, 6(1 - Jan./Jun.), 164–177. Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/Occursus/article/view/12911