The role of science in the marketing of the beauty industry

Authors

  • Priscilla Rocha de Faria Colégio Pedro II

Keywords:

Science. Pseudoscience. Marketing. Philosophy of Science.

Abstract

This brief article seeks to observe and show how the various advertising strategies that operate in the beauty industry can shape and mirror the different understandings of science that circulate in the common sense imaginary, making a brief historical journey on the power of persuasion of science, its valuation and its denialism.

Author Biography

Priscilla Rocha de Faria, Colégio Pedro II

Professora em formação cursando o oitavo período de Licenciatura em Filosofia no Colégio Pedro II, com previsão de conclusão para dezembro de 2024.  

Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/2594625322797223 

References

ABIHPEC. Corrente de comércio do setor brasileiro de Higiene Pessoal, Perfumaria e Cosméticos cresce 8,5% de janeiro a setembro de 2022. Disponível em: <https://abihpec.org.br/release/corrente-de-comercio-do-setor-brasileiro-de-higiene-pessoal-perfumaria-e-cosmeticos-cresce-85-de-janeiro-a-setembro-de-2022/>. Acesso em: 02/02/2023.

HAACK, Susan. Seis sinais de cientificismo. Logos & Episteme, III, 1 (2012): 75-95.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) (2005). Cadastro Central de Empresas (CCE).

JENSEN, Emily. What Happens When Consumers Don’t Trust ‘Clean’. Business of Fashion. 06/02/2023. Disponível em: <https://www.businessoffashion.com/articles/beauty/what-happens-when-consumers-dont-trust-clean/>. Acesso em: 10/02/2023.

L'ÓREAL BRASIL. [sem título]. Instagram @loreal_brasil, 06/02/22. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/CZpI-YntBpP/>. Acesso em: 02/02/2023.

LE, Mina. celebrities need to STOP creating beauty brands! Youtube, 22/06/2022. Disponível em <https://youtu.be/1BPxcoZsZLo>. Acesso em: 02/02/2023.

LE, Mina. the cult of cleanliness. Youtube, 30/01/2023. Disponível em <https://youtu.be/lN4uQkaLVS8>. Acesso em: 02/02/2023.

OLIVEIRA, Tiago Luís Teixeira. Textos selecionados de filosofia da ciência. –: NEPFIL Online, 2021.

REOLON, Roberta. O Comércio da Radioatividade: uma viagem pela publicidade francesa no início do século XX. Youtube, 04/10/2022. Disponível em: <https://youtu.be/rsymykHN8kg>. Acesso em: 16/01/2023.

WONG, Michelle. Impressively Bad Skincare Science: Matter of Fact. Youtube, 25/03/2022. Disponível em: <https://youtu.be/wxHLj0BT4Js>. Acesso em: 16/01/2023

WONG, Michelle. Should You Be Avoiding Parabens? The Science. 09/02/2017. Disponível em: <https://labmuffin.com/should-you-be-avoiding-parabens-the-science/>. Acesso em: 16/01/2023.

Published

2024-08-16

How to Cite

Rocha de Faria, P. (2024). The role of science in the marketing of the beauty industry. Occursus - Revista De Filosofia, 8(2 - Jul./Dez.), 133–137. Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/Occursus/article/view/11114