From Realism to Neoimpressionism: anarchism in French art

Authors

  • Thays Alves Costas Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Keywords:

Art. Anarchy. Coubert. Proudhon. Neoimpressionism. Realism.

Abstract

This study aims to reflect on the relationship between French art and anarchism, mainly in the 19th century, emphasizing the importance of the Realism and Neoimpressionism movements, with regard to the political-libertarian position and in favor of the working class. In Realism, the friendship between Gustave Courbet and Joseph-Pierre Proudhon provided important discussions about the life of the worker and the condition of exploitation due to the power relations established by the bourgeois ruling class. This friendship resulted in the publication Du Principe de l'Art et de Sa Destination Sociale, in which Proudhon presents a defense of Courbet's plastic production. In Neoimpressionism, art critic Félix Fénéon stood out for his militancy and for the libertarian ideology that was reflected in art and literary criticism. These movements had artists who defended social causes and denounced the ills of capitalism, such as Camille Pissarro, in the series Turpitudes sociales (1889-1890). This article, therefore, offers considerations that can serve to think about the current condition of the working class.

Author Biography

Thays Alves Costas, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Mestre em Artes pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) - linha de pesquisa "Estudos em História, Teoria e Crítica da Arte" - integra o grupo de pesquisa "Crítica e experiência estética Gerd Bornheim" vinculado ao PPGA. Licenciada em Artes Visuais, com a pesquisa intitulada "Considerações sobre a expressão na Arte Bruta". Defendeu a dissertação intitulada "Os ideais de Jean Dubuffet para a concepção do termo Arte Bruta".

References

BERTHET, Dominique. Dada, nem Deus, nem arte. In: Arte e anarquismo. Tradução: Plínio Augusto Coelho. São Paulo: Imaginário, 2001.

CHOMSKY, Noam. Notas sobre o anarquismo. Tradução: Felipe Corrêa … [et al.]. São Paulo: Imaginário, 2004.

FERRUA, Pietro. Intencionalidade, anarquismo e arte. In: Arte e anarquismo. Tradução: Plínio Augusto Coelho. São Paulo: Imaginário, 2001.

FREITAG, Günther. Algumas observações acerca da vida e da obra de Max Stirner. In: Max Stirner e o anarquismo individualista. Organização e tradução: Plínio Augusto Coelho. São Paulo: Imaginário, 2003.

MANFREDONIA, Gaetano. Arte e anarquismo na França da Belle Époque. In: Arte e anarquismo. Tradução: Plínio Augusto Coelho. São Paulo: Imaginário, 2001.

PASSETTI, Edson. Únicos. In: Max Stirner e o anarquismo individualista. Organização e tradução: Plínio Augusto Coelho. São Paulo: Imaginário, 2003.

PROUDHON, Pierre J. Do princípio da arte e de sua destinação social. Tradução: Antonio de Padua Danesi. Campinas: Armazém do Ipê, 2009.

RAGON, Michel. De Fénéon a Dubuffet. Tradução: Plínio Augusto Coelho. In: Arte e anarquismo. São Paulo: Imaginário, 2001.

Published

2024-04-15

How to Cite

Alves Costas, T. (2024). From Realism to Neoimpressionism: anarchism in French art. Occursus - Revista De Filosofia, 6(1 - Jan./Jun.), 106–121. Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/Occursus/article/view/10449