Environmental education about snake behavior in middle school’s class in the Cariri region of Ceará
Keywords:
Behavior, environmental education, snakesAbstract
In Brazil, there are over 412 species of snakes, each one with its own importance to the ecosystem. Fear, mainly stemming from the lack of knowledge, makes these animals major targets of mistreatment by humans. The Group of Studies in Wild Animals from the Federal University of Cariri (GEAS UFCA) conducted an Environmental Education activity with Middle School students from a public school in the Cariri region of Ceará, aiming to demystify snakes’ behavior and contribute to their preservation. The action used educational video and a game, proving to be effective.
References
CALIXTO, J.B. The role of natural products in modern drug discovery. Academia Brasileira
de Ciências, p.e20190105, 2019. http//: doi.org/10.1590/0001-3765201920190105.
DE OLIVEIRA, J.N.; DOS SANTOS, L.J.O.G.; CARVALHO, D.S.; DE OLIVEIRA, A.S.;
PANIAGUA, C.E.S. Gamificação: uma metodologia ativa e facilitadora no processo ensino-
aprendizagem de ciências naturais e educação ambiental na perspectiva da Ciência, Tecnologia,
Sociedade e Ambiente (CTSA). Brazilian Journal of Health Review, v.6, n.2, p.5554–5564,
DUARTE, A.D.; DA SILVA, D.C.S.; DOS SANTOS, J.C.C.; SINESIO, E.P.; DE ANDRADE
FILHO, F.J.C. Gamificação como ferramenta de apoio no ensino de práticas na Educação
Ambiental. Journal of Environmental Analysis and Progress, v.5, n.4, p.398–404, 2020.
FERREIRA, EG.S.; LIMBERGER, D.C.H. Vídeo-documentário como ferramenta
sensibilizadora de educação ambiental, nos Butiazais de Tapes (RS). Revista Eletrônica
Científica da UERGS, v.3, n.4, p.764-775, 2017.
KAPP, K.M. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based methods and
strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer. Revista Conjectura: Filosofia e
Educação, v.18, n.1, p.201-206, 2012.
LOREZON, D.; SCHEID, N.M.J.; SOARES, B.M. Os filmes e os estudos de Educação
Ambiental. Ponta Grossa: Anais do IV Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia,
MAKASHVILI, M.; KAISHAURI, N.; AZMAIPARASHVILI, T. The Role of Knowledge in
Overcoming Snake Fear. Procedia. Social and Behavioral Sciences, v.152, p.184–187, 2014.
MOURA, M. R.; COSTA, H.C.; SÃO-PEDRO, V.A.; FERNANDES, V.D.; FEIO, R.N.O
relacionamento entre pessoas e serpentes no leste de Minas Gerais, sudeste do Brasil. Biota
Neotropica, v.10, n.4, p.133–141, 2010.
NOGUEIRA, C.C.; ARGÔLO, A.J.S.; ARZAMENDIA, V.; AZEVEDO, J.A.; BARBO, F.E.;
BÉRNILIS, R.S.; BOLOCHIO, B.E.; BORGES-MARTINS, M.; BRASIL-GODINHO, M.;
BRAZ, H.; BUONONATO, M.A.; CISNEROS-HEREDIA, D.F.; COLLI, G.R.; COSTA, H.C.;
FRANCO, F.L.; GIRAUDO, A.; GONZALEZ, R.C.; GUEDES, T.; HOOGMOED, M.S.;
MARQUES, O.A.V.; MONTINGELLI, G.G.; PASSOS, P.; PRUDENTE, A.L.C.; RIVAS,
G.A.; SANCHEZ, P.M.; SERRANO, F.C.; SILVA, N.I.; STRÜSSMAN, C.; VIEIRA-
ALENCAR, J.P.S.; ZAHER, H.; SAWAYA, R.J.; MARTINS, M. Atlas of Brazilian snakes.
Verified point-locality maps to mitigate the Wallacean shortfall in a megadiverse snake fauna.
South American Journal of Herpetology, v.14, n.1, p.1–274, 2019.
PINHEIRO, L.T.; RODRIGUES, J.F.M.; BORGES-NOJOSA, D.M. Formal education,
previous interaction and perception influence the attitudes of people toward the conservation of
snakes in a large urban center of northeastern Brazil. Journal of Ethnobiology and
Ethnomedicine, v.12, n.25, p.1-7, 2016.
PONTES, B.E.S.; SIMÕES, C.R.M.A.; VIEIRA, G.H.C.; ABÍLIO; F.J.P. Serpentes no
Contexto da Educação Básica: Sensibilização Ambiental em uma Escola Pública da Paraíba.
Experiências em Ensino de Ciências, v.12, n.7, p.79-99, 2017.