Youths perceptions: relationship with consumption and consumerism

Authors

  • Rafael Sacovicz Universidade Federal do Paraná - UFPR
  • Fernando Melo Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR

DOI:

https://doi.org/10.52521/occursus.v9i1.12683

Keywords:

Consumption. Consumerism. Youths.

Abstract

Consumption is a necessary practice for human survival, however, capitalism has reconfigured it to represent values and meanings and encourage the unbridled consumption of products. This article investigates the understanding of young people about relations with consumption and consumerism, raising factors that determine and distinguish consumer and young consumerist relationships and identify its main impacts, especially for the continuity of life on the planet and the emotional health risk.The research, qualitative in nature, initially used as methodological procedure a bibliographic survey on the concepts discussed in the text and the organization of a focus group with six university students aged between 22 and 28 years.

Author Biographies

Rafael Sacovicz, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Graduado em Geografia pelo Centro Universitário Claretiano e em Sociologia pela Universidade Paulista (UNIP). Mestrado em Sociologia na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Cursando doutorado em Sociologia (UFPR).

Fernando Melo, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR

Mestre em Sociologia pela UFPR, graduado em História pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2010) e em Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Paraná (2018). Pós-graduado "lato sensu" em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia pelo Centro Universitário Barão de Mauá (2017).

References

ADERALDO, Carlos Vítor Leal; AQUINO, Cássio Adriano Braz de; SEVERIANO, Maria de Fátima Viera. Aceleração, tempo social e cultura do consumo: notas sobre as (im)possibilidades no campo das experiências humanas. Cadernos EBAPE.BR, v. 18, n. 2, p. 365-376, 2020.

ADORNO, Theodor. W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de G. A. de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1991.

BAHIANA, Ana Maria. Transformamos pobres em consumidores e não em cidadão, diz Mujica. BBC News Brasil. Los Angeles, 21 dez. 2018. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-46624102. Acesso em: 15 fev. 2022.

BÁNKUTI, Sandra Mara Schiavi; BÁNKUTI, Ferenc Istvan. Gestão ambiental e estratégia empresarial: um estudo em uma empresa de cosméticos no Brasil. Gestão & Produção, Universidade Federal de São Carlos, v. 21, n. 1, p. 171-184, 21 mar. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2014000100012. Acesso em: 15 fev. 2022.

BAR-ON, Yinon M.; PHILLIPS, Rob: MILO, Ron. The biomass distribution on Earth. Proceeding of the National Academy of Sciences, US, v.115, n. 25, p. 6506-6511, May 21, 2018. Disponível em: https://www.pnas.org. Acesso em: 14 mar. 2022.

BARBOSA, Lívia. Sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

BARTRA, Armando. El hombre de hierro: límites sociales y naturales del capital en la perspectiva de la Gran Crisis. México: Universidad Autónoma de la Ciudad de México: Itaca, 2013.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2005.

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1982.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2015.

COSTA, Jurandir Freire. Perspectivas da juventude na sociedade de mercado. In: NOVAES, Regina; VANUCCHI, Paulo (Org.). Juventude e Sociedade: trabalho, educação, cultura e participação. São Paulo: Abramos, 2004. p. 75-88.

CLOT, Yves. Trabalho e poder de agir. Tradução de João Guilherme de Freitas Teixeira e Marlene Machado Zica Vianna. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

DE ANTONI, C.; MARTINS, C.; FERRONATO, M. A.; SIMÕES, A.; MAURENTE, V.; COSTA, F.; KOLLER, S. H. Grupo focal: Método qualitativo de pesquisa com adolescentes em situação de risco. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 53, n. 2, p. 38-53; 2001.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília, DF: Liber Livro, 2012.

LIPOVETSKY, Gilles. A sociedade da decepção. Barueri, São Paulo: Manole, 2007.

KRENAK, Airton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020a.

KRENAK, Airton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020b.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, 2009.

MOURA, Tiago Bastos de; VIANA, Flávio Torrecilas; LOYOLA, Viviane Dias. Uma análise de concepções sobre a criança e a inserção da infância no consumismo. Psicologia: Ciência e Profissão, n. 2, v. 33, p. 474-489, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/ PpWFYqBNjcgfqVDMZx4r4WC/?lang=pt#. Acesso em: 15 fev. 2022.

ORTEGA, Anna. Airton Krenak: “A Terra pode nos deixar para trás e seguir o seu caminho”. Jornal da Universidade, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 12 nov. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/ailton-krenak-a-terra-pode-nos-deixar-para-tras-e-seguir-o-seu-caminho/. Acesso em: 17 fev. 2022.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 1998.

SILVA, Minelle Enéas; MENK, Tomás Farcic. A prática do consumo e os níveis de consciência: um ensaio sobre consumo consciente sob a perspectiva filosófica de Hegel. Espacios, Caracas, v. 35, n. 8, 2014. Disponível em: https://revistaespacios.com/ a14v35n08/14350804.html. Acesso em: 17 fev. 2022.

STREECK, Wolfgang. O cidadão como consumidor: considerações sobre a invasão da política pelo mercado. Revista Piauí, São Paulo, edição 79, abr. 2013. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/o-cidadao-como-consumidor/. Acesso em: 20 dez. 2021.

VARGAS, Camila Beatriz de. Sustentabilidade e consumo consciente: a percepção da evolução do modo de consumir e como isso pode afetar a gestão nos próximos anos. In: AMOSTRA DE INICIAÇÃO CIENTIFICA, PÓS-GRADUAÇÃO, PESQUISA E EXTENSÃO, 15., 2015, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul, RS: Universidade de Caxias do Sul, 2015.

Published

2024-09-06

How to Cite

Sacovicz, R., & Melo, F. (2024). Youths perceptions: relationship with consumption and consumerism. Occursus - Revista De Filosofia, 9(1), 127–138. https://doi.org/10.52521/occursus.v9i1.12683