ART AS AN ORIGINAL POSSIBILITY OF UNVEILING THE BEING

Authors

  • Luciano Martins Barbosa

Keywords:

Technical, Be, Ente, Thought, Art

Abstract

This article reflects on the technique and its implications on contemporary man, which in Heidegger‘s view has caused man to move away from being, the thinker warns that we need to detach from this thought ordering in search of a more original, because as long as we are guided by these technicalities, we will always be conditioned to define the objects in the world by service and not by what they actually are, then we need to get rid of the tying of logicisms to understand what being is really and one of the means for this is art.

References

ARALDI, Clademir L. Para uma caracterização do niilismo na obra tardia de

CASANOVA, Marco Antônio. Nada a caminho: Impessoalidade, niilismo, técnica na obra de Martin Heidegger. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

DREYFUS, Hubert. Being-in-the-world: a commentary on Heidegger’s, Being and time, Division I, Cambridge, MA, Mit Press, 1990.

DUARTE, André. Heidegger e a obra de arte como acontecmento historical-político. In: Artfilosofia. Ouro Preto, n. 5, 2008. p. 23-24.

FEIJOO, A. M. L. C. (2004). A psicologia clínica: técnica e téchne. Psicologia em Estudo, 9(1),87-93. doi: 10.1590/S1413-73722004000100011.

FEIJOO, A. M. L. C. (2010). A escuta e a fala em psicoterapia: uma proposta fenomenológico-existencial (2ª ed.). Rio de Janeiro, RJ: IFEN.

FOGEL, Gilvan. Da solidão Perfeita: escritos de filosofia. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

FOLTZ, Bruce V. Habitar a terra: Heidegger, ética ambiental e a metafísica da natureza. Trad.: Jorge Seixas e Sousa. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.

HEIDEGGER, M. A questão da técnica. Ensaios e Conferencias. Trad. Emmanuel Carneiro Leão e outros, Petrópolis, Vozes, 2002.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Trad. Márcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes, 1997.

HEIDEGGER, Martin. Serenidade. Tradução de Maria Madalena Andrade e Olga Santos. Lisboa: Instituto Piaget.

LAFONT, Cristina. Heidegger, language and word-disclosure. Translated by Graham Harman. Cambridge University Press, 2000.

MULHALL, Stephen. Routledge philosophy guidebook to Heidegger and Being and time. Londres: Taylor E Francis Group, 2005.

Nietzsche. São Paulo: In: Cadernos Nietzsche 5: 75-94. 1998.

NUNES, Benedito. Passagem para o poético (Filosofia e Poesia em Heidegger). São Paulo: Ática, 1992.

PASQUA, Hervé. Introdução à leitura do Ser e tempo de Martin Heidegger. Trad. Joana Chaves. Lisboa: Instituto Piaget, 1993.

STEIN, Ernildo. Aproximações sobre a hermenêutica. Porto Alegre. EDIPUCRS, 1996.

STEIN, Ernildo. Seis estudos sobre “Ser e tempo”. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

VATTIMO, Gianni. Introdução a Heidegger. Tradução de João Gama. Lisboa: Ed. 70, 1989.

WERLE, Marco Aurélio. Heidegger e a produção técnica e artística da natureza. Revista Trans/Form/Ação. Marília, v.34, pp. 95-108, 2011.

Published

2023-02-27

How to Cite

Martins Barbosa, L. (2023). ART AS AN ORIGINAL POSSIBILITY OF UNVEILING THE BEING. Occursus - Revista De Filosofia, 7(1 - Jan./Jun.), 60–73. Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/Occursus/article/view/10203