Philosophical principles that fundament the pedagogy of Hugh of Saint Victor in the book Didascalicon

Authors

  • Iago Nicolas de Abreu Soares Universidade Estadual do Ceará – UECE

Keywords:

Education. Fundaments. Medieval.

Abstract

The objective of this article is to expose the principles that fundament the pedagogy of Hugh of Saint-Victor, a medieval monk from the 12th century, without the pretension of exaustivity as to the number of the fundaments. The work used will be the Didascalicon, from wich we will withdraw three fundaments: the comprehension of man as a rational being and desirous of wisdom; the philosophy as the knowledge of the world's principles and as the fundament of the other disciplines; lastly, the humility as the principle of all education.

Author Biography

Iago Nicolas de Abreu Soares, Universidade Estadual do Ceará – UECE

Graduando em Filosofia licenciatura pela Universidade Estadual do Ceará – UECE. Duas vezes bolsista custeio de Monitoria em Lógica I. Possui interesse em Filosofia Escolástica, com ênfase na ética, lógica, epistemologia e metafísica tomistas.

 

 

References

AQUINO, Tomás de. Suma Contra os Gentios, livro 1. Tradução de Joaquim F. Pereira e Eliane da Costa Nunes. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

ARISTÓTELES. Metafísica de Aristóteles: Texto grego com tradução ao lado. Tradução do texto grego de Giovanni Reale. Tradução portuguesa de Marcelo Perine. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

BOÉCIO. A consolação da filosofia. Tradução de Willian Li. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

NUNES, Ruy Afonso da Costa. Gênese, significado e ensino da filosofia no século XII. 2. ed. Campinas: Kírion, 2020.

SERTILLANGES, A. -D. A vida intelectual: seu espírito, suas condições, seus métodos. Tradução de Lilia Ledon da Silva. São Paulo: É Realizações, 2010.

VÍTOR, Hugo de São. Didascalicon: sobre a arte de ler. Tradução de Roger Campanhari. Campinas: Kírion, 2018.

Published

2024-04-13

How to Cite

de Abreu Soares, I. N. (2024). Philosophical principles that fundament the pedagogy of Hugh of Saint Victor in the book Didascalicon . Occursus - Revista De Filosofia, 6(2 - Jul./Dez.), 241–252. Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/Occursus/article/view/10105